Diskuze o Bulloughově konceptu psychické distance
Discussion on Bullough's Concept of Psychical Distance
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/37524Identifikátory
SIS: 93576
Kolekce
- Kvalifikační práce [23974]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Dadejík, Ondřej
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Estetika
Katedra / ústav / klinika
Katedra estetiky
Datum obhajoby
29. 6. 2011
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Hlavním tématem bakalářské práce Diskuze o Bulloughově konceptu psychické distance je nastínit diskuzi, která se rozvinula na základě koncepce psychické distance Edwarda Bullougha a pokusit se prokázat její relevanci pro kontemplaci estetického objektu. S ohledem na tento záměr první část práce shrnuje hlavní myšlenky Bulloughova konceptu, zaměřuje se na vymezení pojmu, aspekty, kterými je určen (antinomii, variabilitu a konsistenci), způsob zaujetí distance a možnosti její ztráty, její status jako estetického principu (distinkci mezi příjemným a krásným, formulaci anti- realistického charakteru umění prostřednictvím jejích pojmů,).Druhá část práce se zabývá reflexí Bulloughovy psychické distance u vybraných autorů, Sheily Dawsonové, Allana Casebiera, Oswalda Hanflinga a George Dickieho a shrnuje hlavní momenty jejich úvah. Casebier a Hanfling rozlišují několik druhů distance. Dawsonová prostřednictvím pojmu konceptuální forma zpřesňuje Bulloughova stanoviska a potvrzuje platnost koncepce. Dickie existenci distance odmítá a nahrazuje ho pojmem zaměření pozornosti.
The main topic of Bacherol thesis Discussion on Bullough's Concept of Psychical Distance is to outline a discussion based on Edward Bullough's conception of psychical Distance and to try to prove relevance of "distance" for the contemplation of aesthetic object. According to this topic the first part of the thesis sums up Bullough's main ideas, it focuses on its aspects (antinomy, variability and consistence); describes the way of adopting and loosing of distance; defines its status of aesthetic principle (distinction between agreeable and beautiful, formulation of anti- realistic character of art). The second part summarizes reflections of Bullough 's psychical distance in work of Sheila Dawson, Allan Casebier, Oswald Hanfling and George Dickie. Hanfling and Casebier distinguish several types of distance. Using the term "conceptual form" Dawson specifies Bullough's attitude and accepts it. Dickie refuses existence of distance and replaces it by the term "paying attention."