Podpora vzdělávání a zaměstnatelnosti romské populace v České republice
The support of education and employability of Roma population in the Czech Republic
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/37357Identifiers
Study Information System: 90276
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Referee
Růžanská, Hana
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Adult Education and Personnel Management
Department
Department of Adult Education and Personnel Management
Date of defense
16. 9. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Tato bakalářská práce postihuje současnou situaci romské populace v oblasti vzdělávání a zaměstnávání a zaměřuje se na vymezení nástrojů, které tyto oblasti podporují. Pro porozumění momentálního stavu vzdělanostní úrovně a zaměstnanosti Romů v širších souvislostech zahajuji svou práci kapitolou o historii této minority. Abych představila hlavní kritické body v oblasti vzdělávání, tak se zaměřuji na aspekty vzdělanostních nerovností a posléze se věnuji jednotlivým úrovním školní soustavy a nástrojům, které eliminují vznik těchto rozdílů. Vzdělávání dospělých Romů, které je klíčové pro získání jejich konkurenceschopnosti na trhu práce je zajišťováno ze strany státu i ze strany nestátních neziskových organizací. K podpoře zaměstnávání stát také přispívá a to prostřednictvím aktivní politiky zaměstnávání, nestátní sektor svými projekty. Tyto aktivity, pořádané s cílem podpořit Romy jak v zaměstnatelnosti, tak ve vzdělávání, jsou námětem poslední kapitoly. Na vybraných projektech jsem vymezila klíčové principy jejich efektivity, mezi něž patří: rámec národní politiky, lokální partnerství, zapojení samotných Romů, společné cíle, synergie aktivit a nepostradatelný individuální přístup.
This bachelor thesis addresses the current Roma population from an educational and employment perspective and also investigates specific tools to address these two key topics. The thesis begins with a chapter on the history of Roma from which an improved comprehension of the current educational and employment situation can be derived. To present the critical points in the education I focus on aspects of educational differences, individual levels of the school system and tools, that eliminate the formation of these differences. Education of adults Roma is provided by the government and non-profit organizations are instrumental tools for improving the employment competitiveness of Roma. Integration of Roma in the workplace support the active politics of the employer and also specific projects of independent non-profit organizations. The activities, with the goal of supporting Roma in both education and employement, is the topic of the last chapter. From the selected projects, the key principles regarding their effectiveness are investigated and they are: the scope of national politics, local partnership, involvement of Roma themselves, mutual goals settings, synergy of activities and an essential individual involvement.