Člověk zvíře : Agresivní chování žáků ve výtvarné výchově
Human animal : Aggressive behavior of pupils in Art education
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/35705Identifiers
Study Information System: 95311
Collections
- Kvalifikační práce [19347]
Author
Advisor
Consultant
Sedlák, Michal
Referee
Šamšula, Pavel
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Pedagogy - Art
Department
Information is unavailable
Date of defense
2. 6. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
agresivita, škola, výtvarná výchova, výtvarné umění, prevence, člověk, zvířeKeywords (English)
aggression, artistic education, art, prevention, human, animalHánlová, L.: Člověk zvíře: agresivita žáků ve výtvarné výchově /diplomová práce/, Praha 2011 - Univerzita Karlova, katedra výtvarné výchovy, 135 s. (Přílohy: žákovský dotazník, vyhodnocení žákovského dotazníku II, fotografie výtvarných prací žáků 6. ročníků základní školy). Tato průzkumná sonda se zabývá problematikou agresivity dětí, agresivity ve škole. Práce je zaměřena kvalitativně, předmětem zkoumání jsou zde názory žáků na agresivitu, a to ve třech rovinách: v přírodě (mezi zvířaty), ve společnosti (mezi lidmi) a také u žáků samých. Metaforu člověk zvíře zde používám pro popis agresivního chování člověka, i jako východisko přístupu k agresivitě. Ta je zde chápána jako primárně dobrá vlastnost člověka. Práce je postavena jako akční výzkum s žáky 6. ročníků základní školy. Přináším zde návrh sociálně preventivního didaktického projektu ve výtvarné výchově s tématem agresivita a jeho průběh i výsledky zde reflektuji. Výzkum realizuji v rámci zakotvené teorie, proto v závěru práce konstruuji teorii: agresivita ve výtvarné výchově. Také zde prezentuji vlastní výtvarný návrh (objekty v areálu školy) preventivního řešení agresivity žáků. Práce může sloužit jako východisko pedagogického přístupu k řešení agresivity žáků, ukazuje možnost začlenění tématu agresivita do výuky výtvarné výchovy s cílem...
Hánlová, L.: The Human animal: Aggressive behavior of pupils in Art education /diploma thesis/, Prague 2011 - Charles University, departmentof art education, 135 s. (Appendix: student questionnaire, analysis of data collected by means of the student questionnaire, photographs of artwork made by 6th grade students) This research study is concerned with the problem of aggression among children in school. It is intended as a qualitative study; opinions of the schoolchildren regarding aggression serve as the main material for the research. This is considered on three levels: in nature (among animals), in society (among people) and also among the pupils themselves. The metaphor of the human animal is used to describe the aggressive behaviour of a person, as well as a starting attitude towards aggression. This is here understood as a naturally good quality of people. The study is presented as an active study of 6th grade pupils. I also hereby present the idea of the socially preventative didactic project in artistic education with the theme of aggression; thus also presenting its history and results. I conceive the research within a framework of a grounded theory, and therefore in the conclusion of the research I construct the theory of aggression in artistic education. I will also herein present my own...