Vliv nových informačních a komunikačních technologií na obsah předmětu Sociální pedagogika
The influence of the new information and communication technologies on the subject of social pedagogy
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/35030Identifiers
Study Information System: 93788
Collections
- Kvalifikační práce [23212]
Author
Advisor
Referee
Poláčková, Věra
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Social Education
Department
Department of Education
Date of defense
21. 9. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Diplomová práce má povahu teoretické studie a je rozdělena do sedmi kapitol. Zabývá se vlivem informačních a komunikačních technologií (ICT) na obsah předmětu sociální pedagogika. První kapitola vymezuje sociální pedagogiku a její předmět. Závěr první kapitoly uvádí definice sociální pedagogiky vztahující se k procesu komputerizace. Druhá kapitola je zaměřena na vývoj médií lidské civilizace. Třetí kapitola charakterizuje samotný proces komputerizace. Kromě objasnění pojmu jsou zde popsány ICT a prostor je věnován i fenoménu internetu. Čtvrtá kapitola charakterizuje procesy socializace a sociálního zrání, které se mění pod tlakem digitalizace. Tento pojem dále zkoumá v souvislosti se sociálním polem jedince. Pátá kapitola se věnuje vlivu ICT na proměnu trávení volného času u mladé generace. Šestá kapitola vymezuje dopady komputerizace a digitalizace na psychickou i sociální stránku jedince. Další podkapitoly popisují specifická rizika internetu nejen u mladé generace. Poslední, sedmá kapitola, se zaměřuje na výklad myšlenek teoretika médií Marshalla McLuhana.
The master's thesis is theoretical study and is divided into seven chapters. It deals with the influence of the Information and Communication Technologies (ICTs) on the subject of social pedagogy. The first chapter defines social pedagogy and its subject. Conclusion of the first chapter provides definitions of social pedagogy relating to the process of computerization. The second chapter focuses on the development of media in human civilization. The third chapter characterizes the process of computerization and describes the ICTs, including the phenomenon of the internet. The fourth chapter describes the processes of socialization and social maturing, which changes under the pressure of digitization. This concept is also explored in relation to social field of an individual. The fifth chapter deals with the influence of ICT on the change of the leisure time of young people. The sixth chapter provides the explanation of the impact of computerization and digitization on psychological and social aspect of an individual. The following subsections describe the specific risks of the internet not only for younger generations. The last chapter focuses on the interpretation of the ideas of the media theorist Marshall McLuhan.