Franchising jako moderní forma zvyšování konkurenceschopnosti malých a středních firem
Franchising as a modern form of increasing competitivness of small and middle enterprises
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/3498Collections
- Kvalifikační práce [19393]
Author
Advisor
Referee
Fiala, Bohumír
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Economics - Sociology
Department
Information is unavailable
Date of defense
10. 2. 2006
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords
Keywords not foundV úvodní kapitole se zabývám konkurencí, jejím obecným pojetím a funkcí. V ekonomickém pojetí konkurence zmiňuji názory "klasiků" ekonomie Adama Smithe a Karla Marxe na konkurenci, kteří ji pojímají jako "střet kapitálu". V textu dále uvádím mikroekonomické dichotomie konkurence- dokonalou a nedokonalou konkurenci a její formy, a konkurenci cenovou a necenovou. Zmiňuji též mikroekonomickou diferenciaci konkurence podle trhu, na kterém ke konkurenčnímu boji dochází, tedy konkurenci mezi nabídkou a poptávkou, trh na straně poptávky (trh výrobce) a na straně nabídky (trh spotřebitele). Na závěr kapitoly uvádím manažerské pojetí konkurence, užívané v praxi. Analyzuji konkurenci na základě Porterovy teorie konkurenčních sil, kterou rozšiřuji o současný pohled na konkurenci v odvětví (podnikatelské oblasti) od J .Jiráska. Druhá část kapitoly seznamuje čtenáře s vývojovými formami konkurence, jak se postupně rozšiřoval její dosah. Uvádím zde konkurenci meziodvětvovou, produktovou, národní, mezinárodní, globální a alianční. V rámci mezinárodní konkurence připomínám teorii komparativních výhod. Závěrem kapitoly rozebírám současnou podobu konkurence, tzv. superkonkurenci. V další kapitole definuji, co je to konkurenceschopnost a všímám si jí na úrovni států a firem. K uchopení konkurenceschopnosti používám Porterův...