Gender v surrealismu. Surrealistická období v tvorbě Jindřicha Štyrského a Vítězslava Nezvala - pokus o srovnání přístupů
Gender in Surrealism. Surreal periods in the literary production of Jindrich Styrsky and Vitezslav Nezval - comparative approach
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/34561Identifiers
Study Information System: 84446
Collections
- Kvalifikační práce [23774]
Author
Advisor
Referee
Málek, Petr
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Czech Language and Literature
Department
Department of Czech and Comparative Literature
Date of defense
20. 9. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Předmětem práce je zkoumání povahy ženského genderu v díle Jindřicha Štyrského. Soustředíme se při tom na období surrealismu, které bylo významné pro exponování sexuality pod vlivem psychoanalýzy i pro vyhrocený důraz na tělo, který byl z části důsledkem zkušenosti první světové války. Názorové proudy vyjadřující se k dané umělecké etapě oscilují mezi její definicí jako misogynní (např. Simone de Beauvoir, Xaviere Gauthier) a naopak pro-femininní (např. Rosalinde Krauss, Maryse Lafitte, Katharine Conley). Cílem naší práce je pak pokusit se situovat Štyrského dílo do tohoto kontextu, zachytit strategie, které pro práci s motivem ženy volí, a zároveň odkrýt i jeho vztah k teoretickým principům stanoveným francouzskou avantgardou. Pro ucelenější obraz dané problematiky volíme dvě metody. První je analýzou fenoménů duplicity, fragmentarizace a pornografie a je uskutečňována izolovaně ve Štyrského práci. Druhá metoda je konfrontační a vztahuje autora k dalšímu významnému českému surrealistovi, Vítězslavu Nezvalovi, pro jehož dílo bylo ženské téma také dominantní. Obě roviny zasazujeme v úvodu ještě do sociálně-kulturního prostředí jak české společnosti, tak francouzského surrealismu.
The subject of our thesis is an examination of the nature of female gender in the artistic production of Jindrich Styrsky. We focus on the period of surrealism in which, due to the theories of psychoanalysis, the phenomenon of sexuality was accented and which also brought about an exaggerated emphasis on human body as a result of the experience of the World War I. As there occurs a battle of wills between those literary theorists who denote this period as misogynist (e. g. Simone de Beauvoir, Xaviere Gauthier) and those who consider it the first step in the pro-feminist discourse (e. g. Rosalinde Krauss, Maryse Lafitte, Katharine Conley) we approach to set the work of Styrsky into this context. We also try to map his strategies of displaying the female motif and to disclose his relation towards the theoretical principles found by the French avant-garde. For a comprehensive image of these questions we chose two different methods. While the first one is an analysis of duplicity, fragmentariness and pornography in Styrsky's production apart, the second method is contrastive and confronts Styrsky with an other significant Czech surrealist to whom the female topic also was important, Vitezslav Nezval. Nevertheless, we imbed both of those areas into a broader context of the socio-cultural circumstances of the...