Show simple item record

Gender in Surrealism. Surreal periods in the literary production of Jindrich Styrsky and Vitezslav Nezval - comparative approach
dc.contributor.advisorHeczková, Libuše
dc.creatorPlívová, Alžběta
dc.date.accessioned2017-04-27T05:27:26Z
dc.date.available2017-04-27T05:27:26Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/34561
dc.description.abstractPředmětem práce je zkoumání povahy ženského genderu v díle Jindřicha Štyrského. Soustředíme se při tom na období surrealismu, které bylo významné pro exponování sexuality pod vlivem psychoanalýzy i pro vyhrocený důraz na tělo, který byl z části důsledkem zkušenosti první světové války. Názorové proudy vyjadřující se k dané umělecké etapě oscilují mezi její definicí jako misogynní (např. Simone de Beauvoir, Xaviere Gauthier) a naopak pro-femininní (např. Rosalinde Krauss, Maryse Lafitte, Katharine Conley). Cílem naší práce je pak pokusit se situovat Štyrského dílo do tohoto kontextu, zachytit strategie, které pro práci s motivem ženy volí, a zároveň odkrýt i jeho vztah k teoretickým principům stanoveným francouzskou avantgardou. Pro ucelenější obraz dané problematiky volíme dvě metody. První je analýzou fenoménů duplicity, fragmentarizace a pornografie a je uskutečňována izolovaně ve Štyrského práci. Druhá metoda je konfrontační a vztahuje autora k dalšímu významnému českému surrealistovi, Vítězslavu Nezvalovi, pro jehož dílo bylo ženské téma také dominantní. Obě roviny zasazujeme v úvodu ještě do sociálně-kulturního prostředí jak české společnosti, tak francouzského surrealismu.cs_CZ
dc.description.abstractThe subject of our thesis is an examination of the nature of female gender in the artistic production of Jindrich Styrsky. We focus on the period of surrealism in which, due to the theories of psychoanalysis, the phenomenon of sexuality was accented and which also brought about an exaggerated emphasis on human body as a result of the experience of the World War I. As there occurs a battle of wills between those literary theorists who denote this period as misogynist (e. g. Simone de Beauvoir, Xaviere Gauthier) and those who consider it the first step in the pro-feminist discourse (e. g. Rosalinde Krauss, Maryse Lafitte, Katharine Conley) we approach to set the work of Styrsky into this context. We also try to map his strategies of displaying the female motif and to disclose his relation towards the theoretical principles found by the French avant-garde. For a comprehensive image of these questions we chose two different methods. While the first one is an analysis of duplicity, fragmentariness and pornography in Styrsky's production apart, the second method is contrastive and confronts Styrsky with an other significant Czech surrealist to whom the female topic also was important, Vitezslav Nezval. Nevertheless, we imbed both of those areas into a broader context of the socio-cultural circumstances of the...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleGender v surrealismu. Surrealistická období v tvorbě Jindřicha Štyrského a Vítězslava Nezvala - pokus o srovnání přístupůcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2010
dcterms.dateAccepted2010-09-20
dc.description.departmentDepartment of Czech and Comparative Literatureen_US
dc.description.departmentÚstav české literatury a komparatistikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId84446
dc.title.translatedGender in Surrealism. Surreal periods in the literary production of Jindrich Styrsky and Vitezslav Nezval - comparative approachen_US
dc.contributor.refereeMálek, Petr
dc.identifier.aleph001370536
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineCzech Language and Literatureen_US
thesis.degree.disciplineČeský jazyk a literaturacs_CZ
thesis.degree.programPhilologyen_US
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csČeský jazyk a literaturacs_CZ
uk.degree-discipline.enCzech Language and Literatureen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csPředmětem práce je zkoumání povahy ženského genderu v díle Jindřicha Štyrského. Soustředíme se při tom na období surrealismu, které bylo významné pro exponování sexuality pod vlivem psychoanalýzy i pro vyhrocený důraz na tělo, který byl z části důsledkem zkušenosti první světové války. Názorové proudy vyjadřující se k dané umělecké etapě oscilují mezi její definicí jako misogynní (např. Simone de Beauvoir, Xaviere Gauthier) a naopak pro-femininní (např. Rosalinde Krauss, Maryse Lafitte, Katharine Conley). Cílem naší práce je pak pokusit se situovat Štyrského dílo do tohoto kontextu, zachytit strategie, které pro práci s motivem ženy volí, a zároveň odkrýt i jeho vztah k teoretickým principům stanoveným francouzskou avantgardou. Pro ucelenější obraz dané problematiky volíme dvě metody. První je analýzou fenoménů duplicity, fragmentarizace a pornografie a je uskutečňována izolovaně ve Štyrského práci. Druhá metoda je konfrontační a vztahuje autora k dalšímu významnému českému surrealistovi, Vítězslavu Nezvalovi, pro jehož dílo bylo ženské téma také dominantní. Obě roviny zasazujeme v úvodu ještě do sociálně-kulturního prostředí jak české společnosti, tak francouzského surrealismu.cs_CZ
uk.abstract.enThe subject of our thesis is an examination of the nature of female gender in the artistic production of Jindrich Styrsky. We focus on the period of surrealism in which, due to the theories of psychoanalysis, the phenomenon of sexuality was accented and which also brought about an exaggerated emphasis on human body as a result of the experience of the World War I. As there occurs a battle of wills between those literary theorists who denote this period as misogynist (e. g. Simone de Beauvoir, Xaviere Gauthier) and those who consider it the first step in the pro-feminist discourse (e. g. Rosalinde Krauss, Maryse Lafitte, Katharine Conley) we approach to set the work of Styrsky into this context. We also try to map his strategies of displaying the female motif and to disclose his relation towards the theoretical principles found by the French avant-garde. For a comprehensive image of these questions we chose two different methods. While the first one is an analysis of duplicity, fragmentariness and pornography in Styrsky's production apart, the second method is contrastive and confronts Styrsky with an other significant Czech surrealist to whom the female topic also was important, Vitezslav Nezval. Nevertheless, we imbed both of those areas into a broader context of the socio-cultural circumstances of the...en_US
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav české literatury a komparatistikycs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV