Skupinová dynamika školních tříd
Group dynamics of school class
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/34486Identifiers
Study Information System: 102126
Collections
- Kvalifikační práce [18349]
Author
Advisor
Referee
Kotík, Michal
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Sociology
Department
Department of Sociology
Date of defense
3. 2. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
skupinová dynamika, školní třída, škola, skupina, dynamika, třídní klimaTato práce se zaměřuje na skupinovou dynamiku školních tříd a jejím cílem je vytvořit ucelený koncept (model), který je schopen vysvětlit sociálně psychologické procesy uvnitř třídy pro účely diagnostiky (měření) a intervence. Autor si nejdříve vymezuje skupinovou dynamiku jako pole sil směřujících k naplnění cíle, nebo bránících naplnění cíle. Na základě tří zdrojů literatury (výzkum malých skupiny, pedagogické chápání skupinové dynamiky, psychoterapeutické chápání skupinové dynamiky) popisuje všechny reflektované síly ve skupinové dynamice. Na základě hloubkových rozhovorů se sedmi experty vytváří sedm různých pohledů na souvislosti a klíčové síly ve skupinové dynamice. Syntézou obou zdrojů informací pak autor vytváří výsledný model. Je diskutována jeho validita vzhledem k datům a možnosti dalšího využití.
This work focuses on clasroom group dynamics and it's aim is to develop a comprehensive concept (model), which will be able to explain the socio-psychological processes within the class. It could be used for diagnostic purposes (measurement) and intervention. The author first defines the group dynamics as a field of forces aiming to reach goals, or preventing their fulfillment. Based on three sources of literature (research of small groups, pedagogical understanding of group dynamics and psychoterapeutiacl understanding of group dynamics) the author describes all reflected forces in group dynamics. Based on in-depth interviews with seven experts,he creates seven different perspectives on the context and choses the key forces of the group dynamics. By a synthesis of the information sources, the author creates the final model. It's validity due to data and potential future use is discussed.