Skupinová dynamika školních tříd
Group dynamics of school class
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/34486Identifikátory
SIS: 102126
Kolekce
- Kvalifikační práce [17123]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kotík, Michal
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Sociologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociologie
Datum obhajoby
3. 2. 2011
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
skupinová dynamika, školní třída, škola, skupina, dynamika, třídní klimaTato práce se zaměřuje na skupinovou dynamiku školních tříd a jejím cílem je vytvořit ucelený koncept (model), který je schopen vysvětlit sociálně psychologické procesy uvnitř třídy pro účely diagnostiky (měření) a intervence. Autor si nejdříve vymezuje skupinovou dynamiku jako pole sil směřujících k naplnění cíle, nebo bránících naplnění cíle. Na základě tří zdrojů literatury (výzkum malých skupiny, pedagogické chápání skupinové dynamiky, psychoterapeutické chápání skupinové dynamiky) popisuje všechny reflektované síly ve skupinové dynamice. Na základě hloubkových rozhovorů se sedmi experty vytváří sedm různých pohledů na souvislosti a klíčové síly ve skupinové dynamice. Syntézou obou zdrojů informací pak autor vytváří výsledný model. Je diskutována jeho validita vzhledem k datům a možnosti dalšího využití.
This work focuses on clasroom group dynamics and it's aim is to develop a comprehensive concept (model), which will be able to explain the socio-psychological processes within the class. It could be used for diagnostic purposes (measurement) and intervention. The author first defines the group dynamics as a field of forces aiming to reach goals, or preventing their fulfillment. Based on three sources of literature (research of small groups, pedagogical understanding of group dynamics and psychoterapeutiacl understanding of group dynamics) the author describes all reflected forces in group dynamics. Based on in-depth interviews with seven experts,he creates seven different perspectives on the context and choses the key forces of the group dynamics. By a synthesis of the information sources, the author creates the final model. It's validity due to data and potential future use is discussed.