Informační zahlcení jako bariéra ve sdílení informací v organizaci
Information Overload as a Barrier to Information Sharing in an Organization
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/34196Identifiers
Study Information System: 91353
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Boudová, Lucie
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Information and Library Studies
Department
Institute of Information Studies and Librarianship
Date of defense
22. 9. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Tato diplomová práce se zabývá informačním zahlcením jaké jedné z bariér při sdílení informací v organizaci. Cílem této práce je shrnout současné poznatky o tomto fenoménu zejména ze zahraniční literatury a aplikovat tyto poznatky na konkrétní organizaci působící v České republice. Úvodní část práce se zaměřuje na vysvětlení pojmů a definici informačního zahlcení, jeho působení na člověka a náchylnost lidí k tomuto problému. Dále práce shrnuje historické pozadí i významné současné výzkumy na tomto poli. Významná část této práce se zabývá způsoby komunikace a vlivu prostředků počítačově zprostředkované komunikace (zejména přes e-mail, instant messaging a Intranet) na pocit informačního zahlcení. Z převážně zahraniční literatury jsou čerpány návrhy na řešení informačního zahlcení v organizaci zejména se zaměřením na výše zmiňováné způsoby komunikace. Praktická část se věnuje analýze možných příčin informačního zahlcení na kontrétním oddělení outsourcingové společnosti Accenture se zřetelem na e-mail, instant messaging a Intranet a návrhům, jakým způsobem informačnímu zahlcení na tomto oddělení předcházet či řešit [Autorský abstrakt].
This thesis deals with information overload as one of the barriers to information sharing within an organization. The aim of this work is to summarize current findings on this phenomenon and subsequently apply these findings to a particular organization operating in the Czech Republic. The first chapter offers a definition of information overload and explains terms related to this topic. It demonstrates how information overload influences people and what kind of people incline to suffer from information overload. Furthermore this chapter introduces a historical background together with significant current researches in this area. The following two chapters focus first on the ways information is communicated within an organization and second on how computer mediated communication (especially via e-mail, instant messaging and Intranet) contributes to information overload. The suggested solutions come mainly from foreign literature. In the final chapter the theoretical knowledge is applied to a practical case study, in which possible causes of information overload are analysed. The case study focuses on a specific department of Accenture Services Ltd. The emphasis is again placed on e-mail, instant messaging and Intranet. The last part of this chapter offers suggestions how to prevent or solve the problem of...