Pohybové schopnosti mentálně retardovaných žáků základních škol
Motor abilities of mental retarded pupils from elementary schools
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/34050Identifiers
Study Information System: 68793
Collections
- Kvalifikační práce [8844]
Author
Advisor
Referee
Segeťová, Jarmila
Faculty / Institute
Faculty of Physical Education and Sport
Discipline
Adapted Physical and Occupational Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
20. 9. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuLanguage
Czech
Grade
Excellent
Název: Pohybové schopnosti mentálně retardovaných žáků základních škol Cíl práce: Hlavním cílem práce bylo porovnat výkonnost žáků ZŠ praktické a ZŠ běžného typu ve vybraných motorických disciplínách. Metody: Pro získání podkladů pro vzájemné porovnání obou souborů - žáků ZŠP a ZŠ ve věkové kategorii 13 a 14 let jsem použil čtyři testy (skok daleký z místa, sed - leh po dobu 60 s, 12 minutový běh a člunkový běh 4 x 10 m). Zjištěná data byla porovnána s průměrnými hodnotami uvedenými v příručce UNIFITTESTu. Výsledky: Z výsledků motorických testů bylo zřejmé, že výkonnost žáků ZŠP v obou věkových kategoriích byla na nižší úrovni než výkonnost žáků ZŠ. Rozdíly však nebyly většinou statisticky významné. Největší heterogenita výkonu se projevovala u souboru chlapců ZŠP, zejména v běžeckých disciplínách 14letých chlapců. Dívky ZŠP dosahovaly průměrných až podprůměrných výkonů, zatímco u chlapců byly výkony převážně průměrné. Výjimkou byly pouze podprůměrné výsledky ve vytrvalostním 12 minutovém běhu. Klíčová slova: praktická škola, lehká mentální retardace, tělesná výchova s handicapem, motorická výkonnost, UNIFITTESTY 6-60
Title: Motor abilities of mental retarded pupils from basic schools The goal of the thesis: The main goal of this thesis was to compare the capacity of a given set of motor disciplines of pupils from basic schools and pupils from special basic schools. Methods: For the comparison of both groups of pupils of the age of 13 and 14 from basic school and special basic school four tests were used (standing broad jump, sit-ups for 60 s, 12- minute run, shuttle-run 4x10 m). These established data were compared with the average results given in the handbook of UNIFITTEST. Results: From the results of motor tests it is obvious that the efficiency of pupils from special basic schools in both age categories was lower in comparison with pupils from basic schools. But these differences were mostly not statistically significant. The biggest heterogeneity was manifested in the group of boys from special basic schools, especially in run disciplines of 14-year category. Girls from special basic schools reached standard or substandard performances while performances of boys were usually ordinary. Only results in 12-minute run were below the average. Key words: Special basic school, mild mental retardation, physical education with disabled people, motor capacity, UNIFITTESTs 6-60