Vliv výchovy na schopnost resocializace mladých trestaných
Effect of education on ability of resocialization by young prisoners
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/33752Identifiers
Study Information System: 101531
Collections
- Kvalifikační práce [18180]
Author
Advisor
Referee
Tomášek, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Public and Social Policy
Department
Department of Public and Social Policy
Date of defense
3. 2. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
výkon trestu odnětí svobody, resocializace, kriminalita, výchova, mladí trestaní, sociální normy, společnost, ústavní výchova, rodina, sociální deviace, penitenciární péče, penologieKeywords (English)
execution of punishment, resocialazation, criminality, education, young prisoners, social standards, society, institutional care, family, social deviation, prison care, penology1. SHRNUTÍ Cílem této práce bylo poukázat na vliv výchovy na opakovanou trestnou činnost páchanou odsouzenými ve věku 18-26 let. Pro potřeby této práce jsem si vymezila trojí způsob výchovy, tedy výchovu ve funkční rodině, v nefunkční a ústavní výchovu. A vliv jednotlivých výchovných rámců jsem se pokusila ukázat pomocí výzkumu prováděného ve Věznici Horní Slavkov. V práci je vycházeno z několika teoretických rámců, které jen poukazují na závažnost zvoleného problému. Dále je jisté, že mladí trestaní patří do skupiny trestaných, kterou je možné nějakým způsobem ovlivnit, a proto je velmi důležité nepodcenit jejich přípravu na návrat do společnosti. Ze získaných výsledků je patrné, že každá zkoumaná skupina mladých trestaných má svá specifika, jež získala právě způsobem výchovy, jež se na ní podepsala. Protože tento způsob výchovy nelze nějak ovlivňovat, je důležité působit na mladé trestané ve výkonu trestu. Toto působení se ve věznicích děje pomocí programů zacházení, a proto bych ráda apelovala na to, aby tyto programy byly obzvláště u mladých trestaných vytvářeny individuálně a zahrnovaly vše potřebné. V poslední části práce se zabývám právě způsoby působení na odsouzené ve věku 18- 26 let. Nabízím několik variant, jež by měly zajistit, nebo alespoň zvýšit lepší znovuzačlenění mladých trestaných do...
1. RESUMÉ Aim of this work was afer to effect of education on repeated criminal activity made of prisoners of age 18-26. For gears of this work I specificity triple style of education, that is mean education in functional family, in functionless family and institutional care. And effect of particular educations scope I showed by researched in prison Horní Slavkov. We can say, that young prisoners belongs to the group of prisoners, which can be somehow affected. Their preparing for return to the sociality is absolutely necessary. It is evident, that every group of young prisoners has own specifics gained through education. We can't affect this way of education, so it is important to influence on young prisoners in the execution of punishment. This influence works through programmes of treatment in the prisons. That's why I would like to appeal to create this programmes individualy especially for young prisoners. I deal with this ways of treatment on prisoners in the age 18 - 26 in the last part of this work. I offer several variations which should provide or at least increase better resocialization of young prisoners to the society and through this lower number of recidivist in this age group. These variations needs some law correcitons. I tried to summarize a most important points in variation, which...