Comparative aspects of TEFL in Czech and Australian MA theses: Charles University versus The University of Queensland
Komparativní aspekty didaktiky angličtiny v českých a australských diplomových pracích: Karlova univerzita versus The University of Queensland
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/33710Identifiers
Study Information System: 93791
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Vašků, Kateřina
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
English and American Studies
Department
Department of the English Language and ELT Methodology
Date of defense
2. 2. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
didaktika anglického jazyka, komparace, diplomová práce z didaktiky AJKeywords (English)
TEFL, TESOL, comparison, ELT diploma thesisTato diplomová práce s názvem Komparativní aspekty didaktiky angličtiny v českých a australských diplomových pracích: Karlova univerzita versus The University of Queensland si dala za cíl odhalit oblasti, které by na Ústavu anglického jazyka a didaktiky (UAJD) Filozofické fakulty Karlovy univerzity (UK) v Praze mohly být vylepšeny v oblasti didaktiky anglického jazyka (AJ). Výzkum byl uskutečněn formou srovnání s australskou institucí University of Queensland v Brisbane. Druhotným cílem práce bylo předložit návrhy, jak zefektivnit psaní diplomových prací v oblasti didaktiky AJ na UAJD. Proto byla témata obhájených diplomových prací z didaktiky AJ sepsána a následně byla připojena jejich krátká anotace, aby budoucí studenti mohli snadněji a účelněji nalézt nové oblasti bádání, případně těžit z poznatků, které byly sepsány předchozími studenty. První část této práce popisuje předchozí práce z oblasti historie anglistiky, které se zaměřují na vývoj didaktiky AJ na UK. Následuje seznam diplomových prací z didaktiky AJ na UK z let 1946- 2008. Podobný soupis byl vytvořen pro diplomové práce z didaktiky AJ na UQ během studijního pobytu na zmíněné australské univerzitě v roce 2009-2010. Tyto dva seznamy ústí v porovnání témat diplomových prací z obou institucí z let 1994-2008, kdy byla didaktika AJ...
This study attempts to identify learning opportunities at the Department of English Language and ELT Methodology at Charles University in Prague via a comparison with an Australian institution, The University of Queensland located in Brisbane. The secondary objective of the study is to further thesis writing culture at the Department at CU by cataloging and auditing past TEFL theses. Thus, future students could more easily and efficiently identify new areas for research and benefit from the foundations laid by previous students. The first half of this thesis provides a review of previous works conducted in the field of the history of English linguistics, with a special focus on ELT Methodology at CU. Thus, a list of Prague TEFL theses submitted between 1946-2008 follows. A similar list is created for UQ TEFL theses between 1994-2009 on the basis of research at UQ that was carried out in 2009-2010. This results in a comparison of TEFL theses topics from both universities' intersection 1994-2008. This information is then linked to establishment of areas of strength or improvement at CU. In phase two of this study, MA theses writing guidelines released by CU and UQ are compared. These guidelines are characterised into five categories, i.e. flexibility, structure, academic integrity, conformity, and...