Radikální zkušenost a myšlení poetické inspirace. Tělo (bez orgánů) v literárním prostoru Maurice Blanchota.
Radical Experience and Thinking of Poetic Inspiration. The Body (without Organs) in Maurice Blanchot's Space of Literature.
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/33558Identifikátory
SIS: 94038
Kolekce
- Kvalifikační práce [22830]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Jarošová, Helena
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Estetika - Komparatistika
Katedra / ústav / klinika
Katedra estetiky
Datum obhajoby
30. 5. 2011
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
inspirace, obraz, tón, oscilace, stávání se, tělo bez orgánů, asamblážKlíčová slova (anglicky)
inspiration, image, tone, oscillation, becoming, body without organs, assemblageRadikální zkušenost a myšlení poetické inspirace → Abstrakt Blanchotovo radikální myšlení klade, ale nezodpovídá otázku tělesného rozměru spisovatelovy literární zkušenosti. Zdá se, jako by literární zkušenost byla podle Blanchota zcela netělesná. To ovšem vylučuje možnost psaní a uskutečnění esenciální řeči ve světě. Na základě interpretace Blanchotových klíčových pojmů jsme se pokusili tento problém rozvést a představit jeho hlavní důsledky. V závěru práce jsme se pokusili pomocí Deleuzových a Guttariho pojmů - zejména stávání se a těla bez orgánů - načrtnout způsob, jak Blanchotovo radikální pojetí literární zkušenosti uchopit jako vnitřně diferencovaný proces, ve kterém je spisovatelovo tělo nepřítomné, protože se zbavováním orgánů stává nepozorovatelnou součástí asambláže, jež vchází do literárního prostoru.
Radical Thinking and Experience of Poetic Inspiration → Abstract Blanchot's radical thinking of writer's experience poses, but do not answer a question of its physical dimension. According to Blanchot, it seems as if the writer's experience was completely unbodied, so that it excludes the possibility of writing and realization of essential speech in the world. Our interpretation of Blanchot's key concepts proceeds with an attempt to solve this problem and present its main consequences. In the last section we operate some of the terms of Deleuze and Guattari - namely becoming, the body without organs - in order to conceive writer's experience as inherently differentiated process in which the body is absent, because - deprived of its organs - it becomes an imperceptible part of assemblage which enters the space of literature.