Kartografické hodnocení výuky regionální geografie
Cartographical Assessment of regional geography teaching
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/32564Identifiers
Study Information System: 80608
Collections
- Kvalifikační práce [20304]
Author
Advisor
Referee
Bláha, Jan Daniel
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Teaching of Geography for Secondary Schools - Teaching of Biology for Secondary Schools
Department
Department of Social Geography and Regional Develop.
Date of defense
23. 9. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
mentální mapy žáků, regionální geografie, výukaKeywords (English)
pupils? mental maps, regional geography, teachingCílem práce je pomocí kartografických nástrojů - mentálních map a učivových map - analyzovat roli učitele při výuce regionální geografie. Nejprve byla vybrána vhodná třída žáků základní školy, v níž bylo provedeno vlastní šetření - vyhotovení mentálních map kontinentu žáky. Při zohlednění pokud možno co nejvyššího počtu možných zdrojů ovlivnění podoby mentálních map byly získané mapy porovnány s autorem vytvořenými učivovými mapami použí-vané učebnice, čímž je dosaženo cíle práce. S ohledem na charakter řešené problematiky je důležitou součástí výsledků též jejich diskuze.
The goal of this thesis is to analyse the role of the teacher in teaching regional geography at school using cartographic tools - mental and teaching maps. Suitable class of elementary school was chosen at first and then the research was taken. The pupils had to draw their mental maps of chosen continent and complete the questionnaire. That served as a source of possible data influence or distortion in drawen maps. Then the mental and teaching maps were compared and was evaluated the role of the teacher. The important part of this thesis is the discussion of reached results.