Adaptace dětí mezi druhým a třetím rokem na vrstevnickou skupinu
Adaptation of the three and four years old children into the group of children in the same age
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/32553Identifiers
Study Information System: 92528
Collections
- Kvalifikační práce [19347]
Author
Advisor
Referee
Linková, Marie
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
9. 9. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
V diplomové práci se zaměřuji na adaptaci dětí mezi druhým až třetím rokem na vrstevnickou skupinu. V teoretické části se zaměřuji na prostudování zvláštností dětí ve věku do tří let z pohledu ontogenetické psychologie s hlubším pohledem na jejich schopnost se adaptovat ve vrstevnické skupině, na komunikační dovednosti a na úlohu hry v životě dítěte, jakožto základní dětské potřeby. V praktické části zkoumám zájem a informovanost rodičů o instituce pro péči o dítě do tří let pomocí dotazníkového šetření. Hlavní oblastí se pak stává pozorování průběhu začleňování dětí do soukromého dětského centra a to v průběhu jednoho školního roku. Následně pomocí rozhovoru s učitelkami MŠ Kohoutek zjišťuji, zda-li se výzkumný vzorek dětí adaptoval do nového prostředí mateřské školy bez větších problémů.
I focused my dissertation on the adaptation of children that are 2 to 3 years of age to their peers. The theoretical part of this dissertation deals with the particularities of children aged up to 3 years, from the ontogenetical psychology point of view, while taking a closer look at their ability to adapt to the peer group, their communication skills and the role of the game in the life of a child as the basic child's need. The practical part studies interest and awareness of parents about the child care institutions for children up to 3 years of age through questionnaire. The main focus is aimed at observing the process of children's integration to the private children day-care centres in frame of one school year. Subsequently, via interviewing the Kohoutek day-care center teachers, I am trying to find out if the children sample group adapted to the unfamiliar daycare center environment without any major problems.