Role vzdělání v procesu rozvoje chudých zemí
The role of education in the process of development of poor countries
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/32185Identifiers
Study Information System: 56448
Collections
- Kvalifikační práce [20312]
Author
Advisor
Referee
Skalická, Petra
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Teaching of Geography for Secondary Schools - Teaching of Biology for Secondary Schools
Department
Department of Social Geography and Regional Develop.
Date of defense
21. 9. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Cílem předkládané diplomové práce je diskutovat úlohu vzdělání v procesu rozvoje chudých zemí. Práce je koncepčně rozdělena do dvou částí. První část se pokouší ilustrovat vztah mezi vzděláním a rozvojem na globální úrovni. Kvantitativně je hodnocen současný stav světového vzdělání včetně vývoje vybraných globálních iniciativ zaměřených na vzdělání. Úvodní část rovněž poukazuje na souvislosti mezi vzděláním a dílčími ukazateli rozvoje. Druhá a stěžejní část práce se pak snaží na základě poznatků získaných rešerší dostupné vědecké literatury diskutovat a utřídit "mikromechanismy", které mohou stát za "makro-souvislostmi" mezi vzděláním a rozvojem doloženými v první částí práce. Hlavní identifikované mechanismy lze rozdělit do následujících oblastí: ekonomické chování, demografické chování, zdravotní stav, genderová nerovnost, implementace technologií v zemědělství, environmentální chování, migrace. Zatímco makro-souvislost mezi vzděláním a rozvojem na úrovni celých společností je zcela evidentní, diskuze v předkládané práci ukazuje, že konkrétní mechanismy, které uvedený makrovztah podmiňují, jsou velmi různorodé a závislé na kontextu, ve kterém se uplatňují. Klíčová slova: vzdělání, rozvoj, ekonomické chování, demografické chování, zdraví, nerovnost, chudoba, migrace
The aim of this thesis is to discuss the role of education in the process of development of poor countries. The thesis is divided into two sections. The first, introductory section, attempts to illustrate the relationship between education and development at the global level. The current state of global education, including the development of selected global initiatives on education, is evaluated quantitatively. Introductory section also highlights the connection between education and individual indicators of development. The second section which is the main part of the work focuses on discussing and evaluating knowledge gained through research of scientific literature on "micro-mechanisms" underlying and explaining "macro-relations" between education and development discussed in the first section of the work. The main identified mechanisms can be divided into the following areas: economic behavior, demographic behavior, health quality, gender inequality, the implementation and use of technology in agriculture, environmental behavior, and migration. Overall, it has been illustrated that while the macrorelationship between education and development at the level of overall societies is quite evident, the discussion presented in this thesis suggests that the specific individual mechanisms which enable...