Vliv dálnice D5 na rozvoj Rokycan
Impact of D5 highway on Rokycany development
diplomová práce (NEOBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/32034Identifikátory
SIS: 67399
Kolekce
- Kvalifikační práce [19966]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Vondráčková, Petra
Fakulta / součást
Přírodovědecká fakulta
Obor
Sociální geografie a regionální rozvoj
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociální geografie a region. rozvoje
Datum obhajoby
22. 9. 2010
Nakladatel
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaJazyk
Čeština
Známka
Neprospěl/a
Klíčová slova (česky)
dálnice, regionální rozvoj, Rokycany, dotazníkové šetřeníKlíčová slova (anglicky)
highway, regional development, Rokycany, questionnaire enquiryVýstavba dálnic a všeobecně rychlostních silnic probíhá po celém světě již desítky let. Jako jedna z hlavních výhod této výstavby se téměř automaticky, kromě zlepšení dopravní situace, uvádí prospěch pro regionální rozvoj v dotčených územích. Vypracovaných studií o vlivu dálnic na regionální rozvoj se ale nabízí málo a většina navíc pochází ze zahraničí. Studie ukazují, že na každý region působí přítomnost dálnice jinak, ale také stále častěji upozorňují na negativní vlivy dálnic na regionální rozvoj hlavně v periferních oblastech, kde tak spíše dále prohlubují rozdíly mezi jádrem a periferií. Rokycany v této případové studii figurují jako poměrně silné centrum pro své zázemí a díky dálnici D5 jako suburbánní zóna nedaleké a více jak desetkrát větší Plzně. Odvedení dopravy z centra města bylo nutné i přesto, že místní obchodníci tím mohou pociťovat pokles tržeb. Představitelé města i větší firmy přítomnost dálnice vítají.
Highways building and expressways in general has been taking place all over the world for tens of years. As one of the major advantages of this building up is almost automatically, except an improvement of traffic situation, mentioned the benefit to the regional development in concerned areas. However, there are a few executed studies of highways impact on the regional development and most of them are from abroad. The studies show that presence of highway has a different impact on each region. But, they also warn on the adverse effects of highways on the regional development, especially in the peripheral regions. In those regions highways rather further deepen the disparities between the core and the periphery. The town of Rokycany acts as a relatively strong centre for its hinterland and thanks to D5 highway as a suburban area of the nearby and ten times larger city of Pilsen. The traffic diverting out of the town centre was necessary even if the local shopkeepers can experience a drop of incomes. The local authorities and the major firms welcome the presence of highway.