Možnosti integrace výuky zeměpisu a výtvarné výchovy
Possibilities of integration of geography and art
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/31902Identifikátory
SIS: 75159
Katalog UK: 990013659780106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [21483]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kučera, Zdeněk
Fakulta / součást
Přírodovědecká fakulta
Obor
Učitelství biologie pro střední školy - Učitelství geografie pro střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra fyzické geografie a geoekologie
Datum obhajoby
2. 6. 2011
Nakladatel
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Integrovaná výuka si našla zejména během posledních let svoje místo i na českých školách. S její pomocí dochází k prohlubování znalostí žáků a především k pochopení mezipředmětových vztahů učiva a obecně k lepšímu propojování informací. Vzájemná integrace odborných předmětů a výchov vede zejména k rozvoji klíčových kompetencí žáků. V této práci se zabývám možnostmi integrace geografie a výtvarné výchovy, které nejsou doposud takto komplexně zpracovány. Vzájemné propojení předmětů je možné po stránce obsahové, nebo jako alternativa didaktických her či prostředek rozvoje znalostí a dovedností dítěte. Tato forma integrované výuky má navíc silný motivační účinek a pomáhá rozvíjet řadu klíčových kompetencí. Součástí práce jsou kromě rozboru kurikulárních dokumentů a vyhledávání společných témat zeměpisu a výtvarné výchovy také praktické náměty do hodin geografie a návrhy konkrétních aktivit. Součástí práce je odučená modelová hodina a následné zhodnocení přínosu a účinnosti této výukové metody formou didaktického testu.
Integrated teaching has found its place at the Czech schools particularly during the last years. By using of this method we can reach for increasing of students' knowledge and especially it can help to understand the relations between subjects and better connect one information with another one. The integration of subjects leads to the development of key's competences of pupils. In my thesis I'm dealing with possibilities of integration of geography and art which haven't been comprehensive processed yet. The interconnection of subjects is possible in terms of contents or as an alternative to didactics games or as a mean to the development of knowledge and skills of the pupil. This way of integrated learning has also a motivating effect and helps to improve a lot of key's competences. In my thesis I'm analysing the curriculum documents and searching for common themes for geography and art but I'm also dealing with the suggestions of concrete activities and their application into practice. The part of my thesis is a presentation of a model lesson and the evaluation of benefits and effectiveness of the studied teaching method through a didactics test.
