Bleší trh Kolbenova. Trh jako prostor, trh jako organismus
Flea Market Kolbenova Market as Space, Market as Organism
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/31810Identifiers
Study Information System: 80287
Collections
- Kvalifikační práce [6508]
Author
Advisor
Referee
Novotná, Hedvika
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
General Anthropology
Department
Student's Administration Office
Date of defense
21. 10. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
bleší trh, prostor, čas, sociální život věcí, lidé na trhuKeywords (English)
flea market, space, temporal aspect, social life of things, participants of the marketVe své diplomové práci Bleší trh Kolbenova, trh jako prostor, trh jako organismus zkoumám, jaká je v očích návštěvníků povaha tohoto místa. Tvrdím, že o trhu je možné hovořit jako o organismu, který nepřetržitě reaguje na podměty přicházející jak z okolí, tak od vlastních aktérů trhu. Podoba trhu je určována čtyřmi hlavními prvky: prostorem, ve kterém se trh koná, temporální stránkou trhu a jejím vlivem na modifikaci tohoto místa, zde nabízenými věcmi a samotnými nakupujícími. Na základě analýzy dat, pro jejichž sběr jsem převážně využila zúčastněné pozorování a polostrukturované a náhodné rozhovory, jsem došla k závěru, že díky navzájem se ovlivňující povaze všech těchto čtyř hledisek bleší trh Kolbenova není pevným uskupením, ale neustále se měnícím uspořádáním výše zmíněných prvků, které reaguje na každou změnu.
My diploma thesis, Kolbenova "flea market" - market as a space, market as an organism, searches what is the nature of such a place as perceived by its visitors. I claim that the market can be taken to be an organism continuously reacting to incentives from both the market surroundings and the market participants. The perception of the market is determined by four main elements - space, in which it is being held, temporal aspect of the market and its influence on the changes of the place, the products being marketed and the participants themselves. Based on the analysis of the data gained mostly by the participating observation and semistructured and random interviews, I have concluded that due to the interacting nature of the four aspects the Kolbenova flea market is not a fixed subject, but is a constantly changing and reacting mixture of the four aforementioned aspects.