Kapitoly z ikonografie renesančího portrétu v Čechách a na Moravě
Chapters in the iconography of the renaissance portrait in Bohemia and Moravia
dissertation thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/31596Identifiers
Study Information System: 24468
Collections
- Kvalifikační práce [23212]
Author
Advisor
Referee
Zlatohlávek, Martin
Jakubec, Ondřej
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
History and Visual Arts
Department
Institute of Art History
Date of defense
21. 9. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Předmětem této disertační práce je studium ikonografie a ikonologie vybraných podobizen z fondu závěsných šlechtických portrétů 16. a počátku 17. století z českých a moravských sbírek ajejich zasazení do souvislostí dobového portrétního malířství v sousedních zemích. První kapitola je věnována portrétům Viléma z Rožmberka. Výsadní postavení rožmberského vladaře, který v hierarchii společnosti českých zemí zaujímal druhé místo po králi, má své obrazové vyjádření ve velmožových celofigurových podobiznách, jež odrážejí v bezprostředním časovém sledu nejnovější portrétní tendence z císařského okruhu a v ikonografických detailech umožňují dílčí konkrétní ikonologické interpretace. Založení portrétní rodové galerie v době dočasné ztráty tohoto výlučného postavení je možné interpretovat jako důrazný projev odhodlání k obnově prestiže rodu. Druhá kapitola je věnována obrazům z pernštejnské sbírky: dvojportrétu Marie Manrique de Lara s nahým dítětem a podobizně jejího chotě, Vratislava z Pernštejna. Sledována je především symbolická výpověd' dvojportrétu, který lze vnímat jako mariánský identifikační portrét oslavující zajištění kontinuity rodu. V obsahovém v spojení s podobiznou Vratislava z Pernštejna, nositele Rádu zlatého rouna, pak tato portrétní skupina nabývá kromě reprezentativní funkce i výpověd' o konfesní...
The subject ofthis thesis is studying the iconography and iconology of selected portraits from the fund of painted aristocratic portraits of the 16th and beginning of 17th century from Czech and Moravian collections and putting them into the context of portrait painting in neighbouring countries of that period. The first chapter deals with the portraits af Vilém oj Rožmberk. The privileged position ofthe Rožmberk ruler, who held the second position after the king in the hierarchy ofthe Czech lands, is imaged in the magnifico's full-figure portraits, which ref1ect the newest portrait tendencies [rom the imperial circles in an immediate sequence and which in iconographic details enable concrete iconological interpretations. Founding a family portrait gallery at a time oftemporary loss ofthis exclusive position can be interpreted as a strong expression ofthe resolution to renew the family's prestige. The second chapter deals with pictures from the Pernštejn collection: the double portrait of Marie Manrique de Lara with a naked child and a portrait of her husband, Vratislav oj Pernštejn. The symbolical statement of the double portrait is especially studied, which may be perceived as a Marian identification portrait celebrating the family's continuance. Apart from its representative function, this portrait...