Manipulation of children in the prose of Aldous Huxley and George Orwell
Manipulace dětí v próze Aldouse Huxleyho a George Orwella
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/30989Identifiers
Study Information System: 88724
Collections
- Kvalifikační práce [22119]
Author
Advisor
Referee
Clark, Colin Steele
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
English and American Studies
Department
Department of Anglophone Literatures and Cultures
Date of defense
24. 6. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
English
Grade
Excellent
Cílem této práce je studie styčných bodů, konkrétně manipulace dětí státem, mezi dvěma nejznámějšími díly britské antiutopické literatury, Huxleyho románem Brave New World1 a Orwellovým Nineteen Eighty-Four. V obou těchto románech hraje manipulace dětí a mladé generace všeobecně velmi důležitou roli a je zásadním předpokladem pro kontinuitu společenských zřízení, které tyto knihy popisují. Jak Orwell, tak Huxley ve svých románech věnují této oblasti zvláštní pozornost a jejich vize manipulace dětí v totalitním státu v obou případech představuje neodmyslitelnou součást jejich líčení. Analýza přednesená v této práci se teoreticky opírá o výzkum dvou předních amerických psychologů, Abrahama Maslowa a B. F. Skinnera, kteří rozpracovali teorii lidské motivace a chování (Maslow) a takzvaných "povzbuzovačů" (Skinner), vedoucích za jistých podmínek k opakování tohoto chování. Kombinace jejich teorií poskytuje dobrý výchozí bod nejen pro komplexní rozbor vztahu mezi dětmi a státem, ale také pro přesnou identifikaci a vysvětlení metod, které stát pro manipulaci dětí používá. Tato teoretické báze je stručně doplněna o některé poznatky I. P. Pavlova a Sigmunda Freuda, jejichž myšlenky jsou nezbytným kontextem především pro jakoukoliv studii Huxleyho tvorby. Tomuto rozboru předchází stručný nástin historického kontextu...
The focus of this thesis are two of the most prominent specimen of utopian literature, namely George Orwell's Nineteen Eighty-Four and Aldous Huxley's Brave New World. Despite the fact that Brave New World, which was published in 1932, predates Nineteen Eighty-Four by seventeen years and was written in a quite different social and political climate, both these books share many important elements. While depicting vastly different societies with diverse structures of power distribution, they both express certain fears and worries that their respective authors had about the future of civilisation, which is why they were chosen as primary texts for this thesis. More specifically, the main area of discourse is going to be the treatment of children and their relation to the state as depicted in these books. In this field, both Orwell's Oceania and Huxley's World State share the same objective, which is to turn children and the young generation in general into an obedient tool to be at the system's disposal. This aim is very prominent for many reasons in both books, but the results are the same; children willingly submit themselves fully to the state and become one of the major means the state possesses to achieve its goals. The degree of control over children both in Brave New World and Nineteen Eighty- Four is...