Zobrazit minimální záznam

Manipulace dětí v próze Aldouse Huxleyho a George Orwella
dc.contributor.advisorWallace, Clare
dc.creatorLinhart, Marek
dc.date.accessioned2017-04-21T07:33:45Z
dc.date.available2017-04-21T07:33:45Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/30989
dc.description.abstractCílem této práce je studie styčných bodů, konkrétně manipulace dětí státem, mezi dvěma nejznámějšími díly britské antiutopické literatury, Huxleyho románem Brave New World1 a Orwellovým Nineteen Eighty-Four. V obou těchto románech hraje manipulace dětí a mladé generace všeobecně velmi důležitou roli a je zásadním předpokladem pro kontinuitu společenských zřízení, které tyto knihy popisují. Jak Orwell, tak Huxley ve svých románech věnují této oblasti zvláštní pozornost a jejich vize manipulace dětí v totalitním státu v obou případech představuje neodmyslitelnou součást jejich líčení. Analýza přednesená v této práci se teoreticky opírá o výzkum dvou předních amerických psychologů, Abrahama Maslowa a B. F. Skinnera, kteří rozpracovali teorii lidské motivace a chování (Maslow) a takzvaných "povzbuzovačů" (Skinner), vedoucích za jistých podmínek k opakování tohoto chování. Kombinace jejich teorií poskytuje dobrý výchozí bod nejen pro komplexní rozbor vztahu mezi dětmi a státem, ale také pro přesnou identifikaci a vysvětlení metod, které stát pro manipulaci dětí používá. Tato teoretické báze je stručně doplněna o některé poznatky I. P. Pavlova a Sigmunda Freuda, jejichž myšlenky jsou nezbytným kontextem především pro jakoukoliv studii Huxleyho tvorby. Tomuto rozboru předchází stručný nástin historického kontextu...cs_CZ
dc.description.abstractThe focus of this thesis are two of the most prominent specimen of utopian literature, namely George Orwell's Nineteen Eighty-Four and Aldous Huxley's Brave New World. Despite the fact that Brave New World, which was published in 1932, predates Nineteen Eighty-Four by seventeen years and was written in a quite different social and political climate, both these books share many important elements. While depicting vastly different societies with diverse structures of power distribution, they both express certain fears and worries that their respective authors had about the future of civilisation, which is why they were chosen as primary texts for this thesis. More specifically, the main area of discourse is going to be the treatment of children and their relation to the state as depicted in these books. In this field, both Orwell's Oceania and Huxley's World State share the same objective, which is to turn children and the young generation in general into an obedient tool to be at the system's disposal. This aim is very prominent for many reasons in both books, but the results are the same; children willingly submit themselves fully to the state and become one of the major means the state possesses to achieve its goals. The degree of control over children both in Brave New World and Nineteen Eighty- Four is...en_US
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleManipulation of children in the prose of Aldous Huxley and George Orwellen_US
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2010
dcterms.dateAccepted2010-06-24
dc.description.departmentDepartment of Anglophone Literatures and Culturesen_US
dc.description.departmentÚstav anglofonních literatur a kulturcs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId88724
dc.title.translatedManipulace dětí v próze Aldouse Huxleyho a George Orwellacs_CZ
dc.contributor.refereeClark, Colin Steele
dc.identifier.aleph001358778
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineAnglistika - amerikanistikacs_CZ
thesis.degree.disciplineEnglish and American Studiesen_US
thesis.degree.programAnglistika - amerikanistikacs_CZ
thesis.degree.programEnglish and American Studiesen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav anglofonních literatur a kulturcs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Anglophone Literatures and Culturesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csAnglistika - amerikanistikacs_CZ
uk.degree-discipline.enEnglish and American Studiesen_US
uk.degree-program.csAnglistika - amerikanistikacs_CZ
uk.degree-program.enEnglish and American Studiesen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csCílem této práce je studie styčných bodů, konkrétně manipulace dětí státem, mezi dvěma nejznámějšími díly britské antiutopické literatury, Huxleyho románem Brave New World1 a Orwellovým Nineteen Eighty-Four. V obou těchto románech hraje manipulace dětí a mladé generace všeobecně velmi důležitou roli a je zásadním předpokladem pro kontinuitu společenských zřízení, které tyto knihy popisují. Jak Orwell, tak Huxley ve svých románech věnují této oblasti zvláštní pozornost a jejich vize manipulace dětí v totalitním státu v obou případech představuje neodmyslitelnou součást jejich líčení. Analýza přednesená v této práci se teoreticky opírá o výzkum dvou předních amerických psychologů, Abrahama Maslowa a B. F. Skinnera, kteří rozpracovali teorii lidské motivace a chování (Maslow) a takzvaných "povzbuzovačů" (Skinner), vedoucích za jistých podmínek k opakování tohoto chování. Kombinace jejich teorií poskytuje dobrý výchozí bod nejen pro komplexní rozbor vztahu mezi dětmi a státem, ale také pro přesnou identifikaci a vysvětlení metod, které stát pro manipulaci dětí používá. Tato teoretické báze je stručně doplněna o některé poznatky I. P. Pavlova a Sigmunda Freuda, jejichž myšlenky jsou nezbytným kontextem především pro jakoukoliv studii Huxleyho tvorby. Tomuto rozboru předchází stručný nástin historického kontextu...cs_CZ
uk.abstract.enThe focus of this thesis are two of the most prominent specimen of utopian literature, namely George Orwell's Nineteen Eighty-Four and Aldous Huxley's Brave New World. Despite the fact that Brave New World, which was published in 1932, predates Nineteen Eighty-Four by seventeen years and was written in a quite different social and political climate, both these books share many important elements. While depicting vastly different societies with diverse structures of power distribution, they both express certain fears and worries that their respective authors had about the future of civilisation, which is why they were chosen as primary texts for this thesis. More specifically, the main area of discourse is going to be the treatment of children and their relation to the state as depicted in these books. In this field, both Orwell's Oceania and Huxley's World State share the same objective, which is to turn children and the young generation in general into an obedient tool to be at the system's disposal. This aim is very prominent for many reasons in both books, but the results are the same; children willingly submit themselves fully to the state and become one of the major means the state possesses to achieve its goals. The degree of control over children both in Brave New World and Nineteen Eighty- Four is...en_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav anglofonních literatur a kulturcs_CZ
dc.identifier.lisID990013587780106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV