Strategie vzdělávacích politik. Příklad Finska a České republiky
Strategies of Educational Policies. A Comparison of the Finnish and Czech System
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/30440Identifikátory
SIS: 75463
Kolekce
- Kvalifikační práce [6713]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Bolcha, Peter
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Studium humanitní vzdělanosti
Katedra / ústav / klinika
Studium humanitní vzdělanosti - Společenskovědní modul
Datum obhajoby
7. 9. 2009
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Bakalářská práce "Strategie vzdělávacích politik. Příklad Finska a České republiky" v teoretické části nejprve nahlíží na problém vzdělání prostřednictvím tří paradigmat (osvícenská koncepce, neoliberální koncepce a koncepce kulturní reprodukce). Následně zasazuje vzdělání do historického kontextu (vzdělání jako chrám, výtah a pojišťovna), jenž poukazuje na důsledky, které měla demokratizace a zmasovění vzdělávání na jeho podstatu. Funkci vzdělání dále diskutuje na přechodu od jednoduché modernizace k reflexivní. Ukazuje, jakou úlohu hraje vzdělání v dnešní, ať už informační, či vzdělanostní, společnosti. Empirická část se nejprve ptá, jak na proměnu vzdělání reaguje OECD. Jaké jsou hlavní principy, cíle a strategie této organizace na poli vzdělávání. Co je vzdělávacím politikám jednotlivých zemí OECD společné, jaké jsou jejich commmon features in national practices. Předkládaná práce pak detailněji zkoumá, jak se v mezinárodním srovnání OECD jeví Finsko a Česká republika, jak tyto země reagují na proměnu vzdělání a doporučení OECD. Práce nejprve poukazuje na shodné a rozdílné historické momenty. Následně pak ukazuje silné a slabé stránky obou systémů. Porovnává systém České republiky s finským, který představuje tzv. vzdělávacího šampióna.
The bachelor thesis "Strategies of Educational Policies. A Comparison of the Finnish and Czech System", in its theoretical part, initially views the problem of education from three paradigms (the Enlightenment`s conception, neo-liberalism conception and the conception of culture reproduction). Subsequently, it puts education in historical context (education as a temple, as a social lift and as an insurance company) and demonstrates consequences of democratization and massification on education. Furthermore, on the background of transformation from early-simple modern society to later (reflexive) modernity, the thesis discusses how the role of education has changed. It shows the role of education in the current information or knowledge society. The empirical part, at first, shows how the OECD reacts on the changed role of education. What are the main principles, goals and strategies of this organization regarding education? What do educational policies of particular OECD countries have in common, what are their common features in national practices? The thesis than examines in detail how in the light of common practices of the OECD Finland and the Czech Republic appear and how both these countries react on the changed role of education and recommendations of the OECD. The thesis points out common and...