Zobrazit minimální záznam

Conception of Dailiness
Pojetí každodennosti
dc.contributor.advisorNovotný, Karel
dc.creatorJandová, Tereza
dc.date.accessioned2020-08-25T19:00:57Z
dc.date.available2020-08-25T19:00:57Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/30348
dc.description.abstractPojetí každodennosti ve filosofii Emmanuela Levinase v dialogu s Martinem Heideggerem Pojetí každodennosti u Levinase nám ukazuje, že svět, s nímž jsme nejvíce obeznámeni a na nějž jsme nejvíce zvyklí, nemusí být pojímán jako neosobní a neplnohodnotný, ale právě naopak, že tato naše « přirozená » situace může zastávat důležitou úlohu pro pojetí člověka jako takového. Diskuze mezi Levinasem a Heideggerem ukazuje, že hlavní tíha Dasein zůstává uvnitř něj samého a právě z toho důvodu se každodennost snaží tuto tíhu « ulehčovat ». O co se oproti tomu snaží Levinas hned od samého počátku je přenést tuto tíhu mimo subjekt, do jeho závislosti, ale současně i odpovědnosti za druhého. Výsledkem je pak každodennost, která, ač charakterizovaná radostí, zůstává více « zatížena » než je tomu u Heideggera. Spolu s Levinasem tedy nemusíme hledat únik z každodennosti v hlubinách Dasein, abychom odkryli jeho základní struktury, tyto struktury totiž nacházíme v dialogu, v etickém vztahu s druhým člověkem, a to v samotném lůně každodennosti. La conception du quotidien dans la philosophie d'Emmanuel Lévinas en dialogue avec Martin Heidegger En décrivant le quotidien chez Lévinas, ma recherche tente de dévoiler que la « familiarité » avec le monde, ou encore le monde « habituel », ne doivent pas tre conçus comme impersonnels,...cs_CZ
dc.description.abstractThe Concept of everyday life in the philosophy of Emmanuel Levinas in dialogue with Martin Heidegger By analysing everyday life with Levinas I try to reveal that the « familiar » or the « ordinary » world does not have to be considered as impersonal, as a decline or as a deficiency, but on the contrary, that such a naif situation can gain an essential status for the concept of a man as such. Confrontation between Levinas and Heidegger shows us, that the gravity of Dasein remains inside of him and for that reason the everyday life seeks to relieve, whereas what Levinas tries to do is exactly to remove from the very beginning this gravity from the subject into his dependence and responsiblity for the Other. Suprisingly, the everyday life characterised by enjoyment remains more charged with Levinas than is the case with Heidegger. Thus we do not need to search for an escape from everyday life in the depth of Dasein to discover his fundaments, but on the contrary we have to stay in a dialogue with the Other, in an ethic relation with other person and all this within the everyday life.en_US
dc.languageFrenchcs_CZ
dc.language.isofr_FR
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studiícs_CZ
dc.titleLa conception du quotidienfr_FR
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2010
dcterms.dateAccepted2010-06-30
dc.description.departmentStudijní oddělenícs_CZ
dc.description.departmentStudent's Administration Officeen_US
dc.description.facultyFakulta humanitních studiícs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Humanitiesen_US
dc.identifier.repId93155
dc.title.translatedConception of Dailinessen_US
dc.title.translatedPojetí každodennostics_CZ
dc.contributor.refereeSokol, Jan
dc.identifier.aleph001284287
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineGeneral Anthropologyen_US
thesis.degree.disciplineObecná antropologie - integrální studium člověkacs_CZ
thesis.degree.programHumanitní studiacs_CZ
thesis.degree.programHumanitiesen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta humanitních studií::Studijní oddělenícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Humanities::Student's Administration Officeen_US
uk.faculty-name.csFakulta humanitních studiícs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Humanitiesen_US
uk.faculty-abbr.csFHScs_CZ
uk.degree-discipline.csObecná antropologie - integrální studium člověkacs_CZ
uk.degree-discipline.enGeneral Anthropologyen_US
uk.degree-program.csHumanitní studiacs_CZ
uk.degree-program.enHumanitiesen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csPojetí každodennosti ve filosofii Emmanuela Levinase v dialogu s Martinem Heideggerem Pojetí každodennosti u Levinase nám ukazuje, že svět, s nímž jsme nejvíce obeznámeni a na nějž jsme nejvíce zvyklí, nemusí být pojímán jako neosobní a neplnohodnotný, ale právě naopak, že tato naše « přirozená » situace může zastávat důležitou úlohu pro pojetí člověka jako takového. Diskuze mezi Levinasem a Heideggerem ukazuje, že hlavní tíha Dasein zůstává uvnitř něj samého a právě z toho důvodu se každodennost snaží tuto tíhu « ulehčovat ». O co se oproti tomu snaží Levinas hned od samého počátku je přenést tuto tíhu mimo subjekt, do jeho závislosti, ale současně i odpovědnosti za druhého. Výsledkem je pak každodennost, která, ač charakterizovaná radostí, zůstává více « zatížena » než je tomu u Heideggera. Spolu s Levinasem tedy nemusíme hledat únik z každodennosti v hlubinách Dasein, abychom odkryli jeho základní struktury, tyto struktury totiž nacházíme v dialogu, v etickém vztahu s druhým člověkem, a to v samotném lůně každodennosti. La conception du quotidien dans la philosophie d'Emmanuel Lévinas en dialogue avec Martin Heidegger En décrivant le quotidien chez Lévinas, ma recherche tente de dévoiler que la « familiarité » avec le monde, ou encore le monde « habituel », ne doivent pas tre conçus comme impersonnels,...cs_CZ
uk.abstract.enThe Concept of everyday life in the philosophy of Emmanuel Levinas in dialogue with Martin Heidegger By analysing everyday life with Levinas I try to reveal that the « familiar » or the « ordinary » world does not have to be considered as impersonal, as a decline or as a deficiency, but on the contrary, that such a naif situation can gain an essential status for the concept of a man as such. Confrontation between Levinas and Heidegger shows us, that the gravity of Dasein remains inside of him and for that reason the everyday life seeks to relieve, whereas what Levinas tries to do is exactly to remove from the very beginning this gravity from the subject into his dependence and responsiblity for the Other. Suprisingly, the everyday life characterised by enjoyment remains more charged with Levinas than is the case with Heidegger. Thus we do not need to search for an escape from everyday life in the depth of Dasein to discover his fundaments, but on the contrary we have to stay in a dialogue with the Other, in an ethic relation with other person and all this within the everyday life.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studií, Studijní oddělenícs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ
dc.identifier.lisID990012842870106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV