La conception du quotidien
Conception of Dailiness
Pojetí každodennosti
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/30348Identifiers
Study Information System: 93155
Collections
- Kvalifikační práce [6408]
Author
Advisor
Referee
Sokol, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
General Anthropology
Department
Student's Administration Office
Date of defense
30. 6. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
French
Grade
Very good
Pojetí každodennosti ve filosofii Emmanuela Levinase v dialogu s Martinem Heideggerem Pojetí každodennosti u Levinase nám ukazuje, že svět, s nímž jsme nejvíce obeznámeni a na nějž jsme nejvíce zvyklí, nemusí být pojímán jako neosobní a neplnohodnotný, ale právě naopak, že tato naše « přirozená » situace může zastávat důležitou úlohu pro pojetí člověka jako takového. Diskuze mezi Levinasem a Heideggerem ukazuje, že hlavní tíha Dasein zůstává uvnitř něj samého a právě z toho důvodu se každodennost snaží tuto tíhu « ulehčovat ». O co se oproti tomu snaží Levinas hned od samého počátku je přenést tuto tíhu mimo subjekt, do jeho závislosti, ale současně i odpovědnosti za druhého. Výsledkem je pak každodennost, která, ač charakterizovaná radostí, zůstává více « zatížena » než je tomu u Heideggera. Spolu s Levinasem tedy nemusíme hledat únik z každodennosti v hlubinách Dasein, abychom odkryli jeho základní struktury, tyto struktury totiž nacházíme v dialogu, v etickém vztahu s druhým člověkem, a to v samotném lůně každodennosti. La conception du quotidien dans la philosophie d'Emmanuel Lévinas en dialogue avec Martin Heidegger En décrivant le quotidien chez Lévinas, ma recherche tente de dévoiler que la « familiarité » avec le monde, ou encore le monde « habituel », ne doivent pas tre conçus comme impersonnels,...
The Concept of everyday life in the philosophy of Emmanuel Levinas in dialogue with Martin Heidegger By analysing everyday life with Levinas I try to reveal that the « familiar » or the « ordinary » world does not have to be considered as impersonal, as a decline or as a deficiency, but on the contrary, that such a naif situation can gain an essential status for the concept of a man as such. Confrontation between Levinas and Heidegger shows us, that the gravity of Dasein remains inside of him and for that reason the everyday life seeks to relieve, whereas what Levinas tries to do is exactly to remove from the very beginning this gravity from the subject into his dependence and responsiblity for the Other. Suprisingly, the everyday life characterised by enjoyment remains more charged with Levinas than is the case with Heidegger. Thus we do not need to search for an escape from everyday life in the depth of Dasein to discover his fundaments, but on the contrary we have to stay in a dialogue with the Other, in an ethic relation with other person and all this within the everyday life.