Výuka zoologie na gymnáziu a její vliv na formování evolučního myšlení studentů
Teaching zoology in high schools, and its bearing upon formation of evolutionary thought
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/30114Identifiers
Study Information System: 79322
Collections
- Kvalifikační práce [20083]
Author
Advisor
Referee
Růžková, Ivana
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Biology Oriented at Education - Geography Oriented at Education
Department
Department of Zoology
Date of defense
8. 6. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
definice evoluce, analýza učebnic, dotazníkKeywords (English)
generally accepted evolution, analysis of textbooks, questionnaireMoje bakalářská práce se zabývá studiem podmínek, které by měly formovat evoluční myšlení budoucích vysokoškolských studentů. Cílem bakalářské práce je jistit, zda zoologické poznatky získané studiem na středních školách (zejména s přihlédnutím k jejich výběru a způsobu výuky) jsou dostatečným základem pro osvojení evolučního způsobu myšlení. Klíčový je v bakalářské práci dotazník (test) pro studenty dvou vybraných státních gymnázií. Otázky v dotazníku jsem se snažila formulovat tak, aby byl student nucen projevit vlastní názor i znalosti, nikoliv jen objem naučené látky. Otázky byly uvedeny ve speciálním pořadí, některé byly "skrytě" zaměřeny na příčiny a principy evoluce, jiné lehce odváděly studentovu pozornost především z didaktického hlediska tak, aby student nepochopil přesný záměr tohoto dotazníku. Cílem bylo zjistit, do jaké míry se představy studentů přibližují obecně přijímané definici evoluce. Výsledky byly porovnány s podobnými výzkumy. Klíčová slova: evoluce, definice evoluce, obecně akceptovaná evoluce, analýza učebnic, dotazník, gymnázium U Libeňského zámku, gymnázium Litoměřická, studenti 4. ročníků
My thesis deals with the study of conditions that should shape the evolution of thinking of future college students. It's aim is to determine whether zoological knowledge gained by studying at secondary schools (especially with regard to their choice of a teaching method) is a sufficient basis for adopting an evolutionary way of thinking. For this thesis is questionnaire (test) for students of two selected state schools. I had tried to formulate the questinons in such a way that the students were forced to express their own opinions and knowledge, not just learned facts of the subject matters. Questions were placed in a special order. Some were "hidden" focused on the causes and principles of evolution, others slightly diverted students' attention, especially from the didactic point of view, so that students would not understand the exact intent of this questionnaire. The aim was to determine to what extent the ideas of students approximate to a generally accepted definition of evolution. The results were compared with similar studies. Keywords: evolution, definition of evolution, generally accepted evolution, analysis of textbooks, questionnaire, U Libeňského zámku grammar school, Litoměřická grammar school l, 4th grade students