Komunikační dovednosti manažerů v neziskových organizacích.
Communication Skills of Managers in the Non-Governmental Organizations.
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/30005Identifiers
Study Information System: 75905
Collections
- Kvalifikační práce [6714]
Author
Advisor
Referee
Hradcová, Dana
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
Management and Supervision in Social and Health Care Organizations
Department
Department of Management and Supervision in Social and Health Care Organisations
Date of defense
20. 10. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Very good
Diplomová práce se zaměřuje na komunikační dovednosti manažerů v neziskových organizacích. Teoretická část práce vymezuje funkce a předpoklady úspěšné komunikace, představuje jednotlivé komunikační dovednosti (aktivní naslouchání, kladení otázek, argumentace, zpětná vazba a delegování) a manažerskou práci. Obsahuje také kompetenční model včetně behaviorálních projevů uvedených dovedností. Na představení metod, které lze využít v rozvoji komunikačních dovedností, navazuje shrnutí teoretické části. V praktické části je představen postup výběru skupiny hodnocených manažerů a systém sběru dat, který vychází z metody 360stupňové zpětné vazby. Předmětem zájmu výzkumu jsou především relace mezi hodnoceními manažerů neziskových organizací a jejich kolegů. V závěru jsou nastíněna doporučení k vhodnému rozvoji kompetencí a shrnuty zjištěné poznatky.
This thesis focuses on the communication skills of managers in the non-governmental organizations (NGOs). The theoretical part defines the functions and preconditions for successful communication, introduces particular communication skills (active listening, questioning, feedback and delegation) and managerial work. It also includes competency model including the behavioral manifestations of these skills. The methods that can be used for the development of communication skills are introduced and followed by the summary of the theoretical part. The practical part presents the selection procedure of the assessed group of managers and the system of data collection, which comes from the 360ř feedback method. The subject of research interest is primarily the relations between the NGO managers' evaluations and the evaluations of their colleagues. The conclusion outlines the recommendations for appropriate development of the competences and concludes the findings.