Inspirace folklórem v dramatické a divadelní tvorbě E.F. Buriana a Josefa Topola
The inspiration of folklore in the dramatic and theatrical production of E.F. Burian and Josef Topol
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/29661Identifiers
Study Information System: 74980
Collections
- Kvalifikační práce [23774]
Author
Advisor
Referee
Topolová, Barbara
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Theatre Studies
Department
Departement of Theatre Studies
Date of defense
15. 9. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Tato bakalářská práce pojednává o české dramatické a divadelní tvorbě, jejíž výraznou inspirací se stal folklór. Konkrétně se věnuje vybraným jevištním dílům Emila Františka Buriana a dramatu Josefa Topola. První část se zaobírá folklórem inspirovaným dílům E.F.Buriana, především scénické montáži Vojna a dále pak První a Druhé lidové suitě. Jsou to díla, které vznikaly v období před 2. světovou válkou a v době okupace a tyto okolnosti ovlivnily jejich vznik i způsob jakým byly přijaty soudobým publikem. Druhá část se pokouší analyzovat Topolovo drama Konec masopustu především z hlediska využití folklórních prvků ve hře a jejich dalším významovým konotacím.
This bachelor thesis deals with the dramatic creation that takes its inspiration in the czech folklore. It is mainly focused on two authors: Emil František Burian and Josef Topol. The first part describes three Burian' s dramas called Vojna and První a Druhá lidová suita that were written before the 2nd World War and during the occupation. This events had an important influence on the way they had been created and also on the reaction of the public. Second part of the thesis analyses the use of the folklore elements and their meanings in Konec masopustu written by Josef Topol.