Celoživotní vzdělávání a jeho vliv na společenský status jedince
Lifelong education and its influence on social status of the individual
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/29554Identifiers
Study Information System: 75318
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Referee
Michalová, Lucie
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Adult Education and Personnel Management
Department
Department of Adult Education and Personnel Management
Date of defense
8. 9. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Následující písemná práce na základě studia dostupné odborné literatury definuje sociální stratifikaci, popisuje její vývoj a jednotlivé pohledy na ni, dále charakterizuje pojem status a jednotlivé činitele, které na něj působí. V další části se pak snaží o exkurz do historického kontextu vzdělávání a detailněji rozebírá vzdělávání jako jeden ze stratifikačních faktorů. Na základě těchto analýz odhaluje určitou existenci souvislostí mezi vzděláváním a společenským statusem jednotlivce, kdy může působit jako nástroj vzestupné sociální mobility a zároveň potvrzuje tezi, že čím větší má vzdělávání vliv na společenské uspořádání, tím větší prostor je mu ve společnosti dáván.
On the basis of available specialized publicatoins the following essay defines social stratification, describes its evolution and several views, than characterizes term status and individual effecting factors, in next part tries to take a discursion to historic context of education and describes education as one of the stratification element in detail. On the basis of these analyses discovers existence of connection between education and social status of the individual. Education could act as equipement of rising social mobility and also confirms thesis, that the more education has effects to social stratification, the more larger place obtains in society.