Intermedialita znaků elektronické komunikace - Využití emotikonů jako nových výrazových prostředků
The Intermediality of Signs in Electronic Communication - The Use of Emoticons as New Means of Expression
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/29535Identifiers
Study Information System: 60487
Collections
- Kvalifikační práce [6814]
Author
Advisor
Referee
Řehořová, Irena
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
Electronic Culture and Semiotics
Department
Department of Electronic Culture and Semiotics
Date of defense
28. 1. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Excellent
Diplomová práce Intermedialita znaků elektronické komunikace: využití emotikonů jako nových výrazových prostředků nabízí mediální a sémiotický pohled na neverbální výrazový prostředek elektronické komunikace, jehož specifické vlastnosti se snaží odkrýt. Práce představuje emotikon nejen jako znak internetu, ale poukazuje na jeho intermediální rozměr, zřejmý v tištěných médiích. Předmět zkoumání je zasazen nejprve do širšího teoretického rámce, kde se čtenář seznamuje s charakterem internetového prostředí, získává přehled o mediálních a znakových koncepcích. V části praktické se poznatky uplatňují při rozboru jednotlivých ukázek, jež dokládají intermedialitu emotikonu. Znak je představen v časopise, komiksu, knize a reklamě, kde se na základě mediálních opozic internet - tisk objevují jednotící i rozdílné tendence v jeho fungování. Ukázky odhalují emotivní znak jako originální výrazový prostředek, avšak nejednou jako stereotypně užívaný mýtus. Na základě práce se čtenář dozvídá více o tomto komunikačním fenoménu, a může si snadněji vytvořit představu o základních principech fungování znaků v médiích.
The diploma thesis The Intermediality of Signs in Electronic Communication: the Use of Emoticon as New Means of Expression provides the medial and semiotic view of electronic communication as non-verbal means of expression. In addition to that, it also tries to reveal its specific features. The diploma thesis presents emoticon not only as a feature of the Internet but it also refers to its intermedial dimension which is apparent in printed media. The purpose of the research is firstly set into the broader thematic context to familiarize the reader with the character of the Internet setting. Furthermore, he/she gets a summary of medial and sign conceptions. In the practical part the knowledge is applied when analyzing individual extracts which prove the intermediality of emoticon. The sign is presented in a magazine, comic, book and commercial where the unifying and different tendencies in its function are discovered on the basis of the medial opposition the Internet - press. The extracts reveal an emotional sign as original means of expression. On the other hand, they repeatedly present it as a stereotypically used myth. On the basis of this thesis the reader learns more about this communication phenomenon. Besides, it is easier for him/her to form an idea on cardinal principles of the signs' function in media.