Secesní dekor v pražském církevním prostředí
The Art Nouveau Decor in Prague Ecclesiastical Milieu
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/29247Identifikátory
SIS: 51350
Kolekce
- Kvalifikační práce [2233]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Rakušanová, Marie
Fakulta / součást
Katolická teologická fakulta
Obor
Dějiny křesťanského umění
Katedra / ústav / klinika
Ústav dějin křesťanského umění
Datum obhajoby
9. 9. 2009
Nakladatel
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
RESUMÉ POSPÍŠILOVÁ, Inka: Secesní dekor v pražském církevním prostředí. Bakalářská práce na Ústavu dějin křesťanského umění Katolické teologické fakulty Univerzity Karlovy. Praha 2009. Vedoucí práce Dr. phil.-hist. Karel Otavský. Bakalářská práce "Secesní dekor v pražském církevním prostředí" si bere za cíl otevření tématu uplatnění secesního užitého umění v římskokatolické církvi a je pomocně vymezena časovým rámcem let 1890-1914. Námětové zúžení na Prahu vyplynulo z faktu, že secesní program se uskutečňoval zejména v metropolitním prostředí První kapitola je zasvěcena přístupu k otázce secese jako fenoménu, stavu bádání a základní literatuře v tématem vymezeném oboru. Z praktických důvodů je dělena na obsažnější část uměleckou pojednávající stručně kulturní předpoklady secese v zahraničí, její vývoj a přijetí jak v cizině, tak v Čechách, a část církevní. Na ní těsně navazuje kapitola druhá, kde je předmětem zájmu samotný pojem "secese", dále otázka, co nového vlastně hnutí přinášelo a to, jak je ji možno ukotvit časově. Další kapitola se soustředí na české, zejména pak pražské prostředí jakožto sídlo institucí, které zde přispívaly k rozvoji užitého umění: Tedy Uměleckoprůmyslová škola, Uměleckoprůmyslové museum, družstvo Artěl, Pražské umělecké díly a Svaz českého díla. Jednotlivými obory užitého umění...
The main theme of bachelor thesis "The art nouveau decor in the Prague ecclesiastical milieu" is to open the questions of applied art using in the roman catholic church and its auxiliary time frame is delimitated by the years 1890-1914. The fact, that the Art Nuovo program was fullfiled especially in big cities, was the reason for focusing on Prague. The first chapter is devoted to the Art Nuovo as a phenomenon, to the research development and basic literature within delineated theme. For functional reasons is this chapter divided into the artistic and ecclesiastical part, whereas the first and larger of them is deailing briefly with the Art Nuovo participations abroad and its acceptance. The second chapter closely evolves the term "Art Nuovo", its newly brought ideas and time space in which we can talk about this movement. The next chapter of the work concentrates on the Czech, especially Prague milieu as the seat of institutions partaking in applied art: It means School of Decorative Arts, Museum of Decorative Arts, Establishment of Artěl, Prague Art Workshops and The Association for Czech Works. With particular filelds of the applied art concerned related subchapters: Glass, metalworks and jewels, clay and ceramics, textiles, furniture and bookbinding. The fifth closing chapter describes...