Nedostatečné zajištění služeb denní péče o děti v předškolním věku v ČR
Insufficient provision of services of day care for preschoolers in the CR
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/26996Identifiers
Study Information System: 103247
Collections
- Kvalifikační práce [18349]
Author
Advisor
Referee
Dobiášová, Karolína
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Public and Social Policy
Department
Department of Public and Social Policy
Date of defense
24. 6. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Předmětem práce je problematika systému služeb denní péče a výchovy o děti v předškolním věku starší tří let v České republice a také s tím spojené problémy. V rámci výzkumných otázek je v práci analyzován současný stav nabídky služeb předškolní výchovy a vzdělávání dětí, dále vývoj v této oblasti a také možnosti realizace různých opatření v návaznosti na stávající systém. V práci jsou použita teoretická východiska, která mapují sociální a ekonomický vývoj české společnosti, resp. rodiny s dětmi. V zásadě práce teoreticky vychází z Beckovy teorie rizikové společnosti, dále teorie lidského kapitálu od Jacoba Mincera, teorie kvality života od mj. Josefa Džuka, či teorie sociálního kapitálu od J.S. Colemana. Mezi metody, které jsou použity v této práci patří především analýza aktérů, strukturace stanovených cílů ve formě tzv. "stromu cílů", vymezení veřejně politického problému a jeho příčin (důsledků) vč. grafického zpracování v podobě tzv. "stromu problémů", dále analýza právního rámce, srovnávací analýza a analýza relevantních strategických dokumentů. Práce analyzuje na základě historických souvislostí příčiny a důsledky současného nevyhovujícího stavu v systému zajištění předškolní péče a výchovy o děti, který je v ČR charakteristický přetrvávající institucionalizací a nedostatečným zájmem ze strany státní...
The subject of the work, the issue of day care services and education for children in preschool age - older then 3 years in Czech and related issues that fundamentally affect the status and development of the family in society. The research questions are analyzed in the work of the current supply situation of preschool education and children's education, further developments in this area and the practicality of various measures in response to the current system. In this work there are applied the theoretical background to map the social and economic development of Czech society, families with children. In principle, this work is based on the Beck theory, theory of risk, the human capital theory (J.Mincer), the theory of life quality by J.Džuka or theories of social capital by J.S.Coleman. Among the methods that are used in this work include the analysis of actors structuring the objectives in the form of so-called "tree," and defined public policy problem and its causes (effects) incl. graphic processing in the form of so-called "problem tree" analysis of the legal framework, comparative analysis and strategic analysis of relevant documents. The work analyzes the historical background on the causes and consequences of the current situation in the non-compliant system of preschool care and education of...