Média a společnost v Japonsku : povaha a proměna médií, komunikace a mediopolitického komplexu v kontextu nezápadní společnosti
Media and society in Japan : the character and transformation of media, communication and mediapolitical complex in a non-western society
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/26023Identifikátory
SIS: 95828
Katalog UK: 990014581930106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [19618]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Sýkora, Jan
Rostinský, Joseph N.
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
23. 3. 2010
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Tato práce si na nejobecnější úrovni vytyčila dva úkoly: primárně se snažila obohatit aktuální akademickou perspektivu dewesternizovaných mediálních studií o nový rozměr v podobě analýzy různých aspektů mediální a komunikační kultury v Japonsku. Zároveň práce (za aplikace poznatků z oboru japonské filologie) nabízí některá nová východiska pro japanologický akademický diskurz, kde též problematika médií jakožto sociálních institucí i komerčních organizací doposud nebyla zpracována. Tato výzkumná koncepce si vyžádala interdisciplinární přístup, kde se snažíme kombinovat jednak poznatky z dějin a teorie masové a mediální komunikace, a jednak poznatky japonských reálií včetně japonské historie, antropologie, či sociolingvistiky. Práce si klade za cíl představit ucelený pohled na japonskou mediální krajinu včetně přehledu dějin a současnosti mediálních organizací a analýzy vybraných obsahů, které tyto organizace za určitým cílem a s určitým účinkem produkují a šíří v v japonské společnosti. Práce dále nabízí kritickou analýzu vztahu (nejen) státní moci a médií v Japonsku a vychází přitom z akademické perspektivy dewesternizace mediálních studií, která se mj. snaží osvětlovat, jak jsou v kontextu nezápadních společností propojeny mediální a vládní mocenské organizace, jaký je vztah médií k mocenským strukturám, a...
The general aim of this thesis is to contribute to a deeper understanding of the Japanese media and communication in contemporary society. It also hopes to widen the integrated and internationalized framework for understanding the universal dynamism and complexity of media and their audiences in context of global technological and cultural transformation. Our research is mostly a cross-disciplinary integration of media & communication studies and Japanese philology. The starting point of this thesis is focused on the summary of theoretical knowledge about the "de-westernization of media studies" which presents an attempt to step out of the originally Anglo-American media communication paradigm, where mainly American theories and approaches have been widely used to explain global media processes and communication patterns. Informed by the de-westernized perspective, we focus on the case of Japanese society, its reception of texts within everyday cultural practices and media routines, since these serve as platforms where ideological features are embedded, reproduced and maintained. We also deal with specific cultural forms of constructing and understanding of Self, and Group in Japanese society, since these notions are again reflected in some patterns of Japanese interpersonal (verbal/nonverbal)...
