Systematické vzdělávání v organizaci: systém vzdělávání ve společnosti Siemens kolejová vozidla s.r.o.
Systematic education in an organisation: the system of education in the company Siemens kolejová vozidla s.r.o.
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/25842Identifiers
Study Information System: 75680
Collections
- Kvalifikační práce [23212]
Author
Advisor
Referee
Beneš, Milan
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Adult Education and Personnel Management
Department
Department of Adult Education and Personnel Management
Date of defense
14. 9. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Ústředním tématem práce je pojem "systematické vzdělávání v organizaci", který je v prvních kapitolách rozebírán nejprve teoreticky. Důraz je kladen na osvětlení tohoto pojmu a přiblížení jeho významu, přičemž autor využívá komparace odborné literatury a srovnává tak vzájemně pohledy různých autorů. Navazující kapitoly se pak zabývají teoretickým popisem jednotlivých fází cyklu systematického vzdělávání v organizaci a jsou v nich dále přibližovány související odborné termíny především z oblasti psychologie, andragogiky a personálního řízení. Ve své druhé polovině (od kapitoly 7) se práce zabývá konkrétní podobou systematického vzdělávání v organizaci ve společnosti Siemens Kolejová vozidla s.r.o. a zachovává přitom stejný výkladový rámec, jako v části teoretické. To znamená, že čtenáři postupně přibližuje praktickou podobu systematického vzdělávání včetně jeho jednotlivých fází tak, jak je fakticky ve společnosti implementováno. Na teoretickém pozadí tak vzniká analýza systému fungujícího v praxi, čehož autor v jedenácté kapitole využívá k identifikaci silných a slabých stránek systému vzdělávání ve výše uvedené organizaci.
The central issue of this diploma thesis is the term "systematic education in an organization" which is first dealt with on theoretical level in the first chapters of the thesis. Particular emphasis is laid on the explanation of the term and a closer approximation of its meaning. The thesis compares various sources of related literature and the views of individual authors. In the subsequent chapters, individual steps of the cycle of systematic education in an organization are described and related technical terms, particularly from the fields of psychology, andragogy and human resources management, are explained. In its second half (from chapter 7 onwards), the thesis deals with the concrete realization of systematic education in Siemens Kolejová vozidla s.r.o. and uses the same conceptual framework as in the theoretical part of the thesis. This way, the reader becomes familiar with the practical realization of systematic education including its individual steps as they are practically implemented in a company. Based on a theoretical framework, an analysis of a system that operates in practice is designed. In the eleventh chapter, the previous chapters are used for identification of strengths and weaknesses of the education system in the organization mentioned above.