Role rámcových vzdělávacích programů v rozvoji informační gramotnosti žáků na základních školách
The role of framework education programme for basic education in information literacy of pupils at pripary schools
rigorous thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/25249Identifiers
Study Information System: 79938
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Medková, Milena
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Information and Library Studies
Department
Institute of Information Studies and Librarianship
Date of defense
23. 11. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Tématem rigorózní práce je vliv rámcových vzdělávacích programů na zvyšování informační gramotnosti žáků na základních školách. Teoretická část se věnuje podrobnému popisu problematiky rámcových vzdělávacích programů, informační gramotnosti, informačnímu vzdělávání a školním knihovnám, praktická část potom konkrétním školám, kde jsem ověřovala nakolik došlo k úspěšnému zakotvení rámcových vzdělávacích programů do výuky. Každá škola totiž přistupuje k rámcovým vzdělávacím programům a k vypracovávání školních vzdělávacích programů individuálně a nestejnou měrou taktéž podporuje informační gramotnost ve výuce. Výsledky svého zkoumání kvalitativně zhodnocuji v závěru práce.
My rigorous thesis descibes the role of Framework Education Pragramme for Basic Education in rising of Information Literacy of pupils at Primary Schools. The theoretic part is dedicated to detailed description of dilemma with a view to Framework Education Pragramme for Basic Education, information literacy, information literacy courses and school libraries, the practical part thereafter represents the particular Primary Schools, where I have checked the successful anchorage of Framework Education Programme for Basic Education. Each school approach individually to Framework Education Pragramme for Basic Education and consequently to School Education 4 Programme too and schools also have inequal support in information literacy during education. The results of my survey is qualitatively evaluated at the end of my rigorous thesis.