Literatura jako interpretace světa. Nástin kulturních dějin Československa třicátých let
Literature as an interpretation of the world. ČSR in 1930s
rigorous thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/25136Identifiers
Study Information System: 82753
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Janáček, Pavel
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Czech Language and Literature
Department
Department of Czech and Comparative Literature
Date of defense
22. 4. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Tato práce si klade komplexní cíle a pracuje s metodami, které jsou v české literární historii ojedinělé. Obojí muže vzbudit námitky. Abych odpověděl už předem na případnou kritiku přílišného rozsahu práce, podle mého názoru není možné při přehlédnutí celého kontextu české literatury třicátých let a jejích tendencí sklouznout ke zjednodušením a generalizacím (dílčí práce přinášejí jen dílčí výsledky a "pulzační dějiny" Petera Zajace je možné psát jen při zohlednění celku). Dané období je charakteristické demokratickým prostředím, které umožnilo koexistenci pluralitních "subkultur". Analýzy "světonázoru" jednotlivých "interpretačních komunit" (abych zmínil už v úvodu oba ústřední pojmy) si zaslouží tolik prostoru proto, aby co nejvíce promluvila samotná doba. Prostřednictvím textu, chápaných ve své referenční funkci jako modelu aktuálního světa, se tak k mentalitě doby přiblížíme podle mne lépe než jakkoliv jinak.
The aim of this work is to re-construct the mentality of the 1930s in Czechoslovakia. Methodologically, it is ba sed on the Belgian concept of "worldview" (Center Leo Apostel), "a symbolic system of representation that allows us to integrate everything we know about the world and ourselves into a global picture." From this perspective, every text represents a certain worldview (the boundary between literary and nonliterary texts isn't relevant). Stan/ev Fish's notion of "interpretative community", defined generally, is transferred into literary history, where it allows to divide cultura/ field into p/ural subcultures. In the second part, I analyse the identity of the nation in terms of cultura/ and political relations with other countries. The Sudeten crisis means crisis of the national identity, questioning of the state borders and thus of the existing Order. Other tendencies, typical for the Czech literature of the 19305, are the disputes between democratic and totalitarian principles, between Modernism and Conservatism, between apolitical and politicized literature. Other current topics are e.g. ref/ection of a Jew, conception of "Iabour" and in this framework oscilation between Masaryk's democratic conception and forced labour in the context of dictatorship or the vision of the "crisis of civilization"...