Memy jako nástroje replikace umění
Memes as instruments for replication of the art
rigorózní práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/25120Identifikátory
SIS: 85396
Kolekce
- Kvalifikační práce [22834]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Matějů, Martin
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Kulturologie
Katedra / ústav / klinika
Ústav etnologie
Datum obhajoby
20. 4. 2010
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl
Cílem rigorózní práce bylo potvrdit následující hypotézy a předpoklady: 1. Malířské, kresebné, grafické, tiskové, moderní a experimentální techniky představují mediátory šíření kultury a symbolických obsahů v čase a prostoru. 2. Mediátory zajišťují negenetický přenos kulturních informací a představují tak autonomní ukázku memů, která determinovala lidské chování a prožívání příslušníků určité kultury. 3. Mediátory se podílí na odlišném vnímání světa a tvorbě nového prostředí. Z kulturologického hlediska je lze chápat jako specifické prostředky kulturní změny. 4. Mediátory umožňují transmisi a replikaci sémiotické báze kultury a fungují jako významné nadindividuální determinanty lidského chování a prožívání. 5. Autonomní vývoj těchto mediátorů v průběhu dějin lidské kultury vedl ke vzniku nového typu reality. K tomu, abychom pochopili, jak velký význam měli tyto mediátory na člověka, je nezbytné neprovádět jejich analýzu odděleně, nýbrž studovat je jako vzájemně spjatý unikátní systém. Z tohoto důvodu jsou v této práci jednotlivé replikační techniky analyzovány z holistické perspektivy s cílem postihnout jejich význam, smysl a funkci v dějinách vývoje lidské kultury jako integrované totality. Tento přístup umožňuje překročit úzké hranice speciálních věd, které se tradičním fenoménem malířských, kresebných,...
The main subject of this rigorous doctoral paper Memes as Instruments for Replication of the Art is aimed on painting, drawing, graphics and other experimental techniques as a non-genetic tools of info-transmission. These are forms of specific culture mediators allowing to replicate and mediate various forms of images and symbols. Each of replication technique is analyzed from the cultural studies view with the effort to unveil its meaning, interpretation and function in the history of the human cultural evolution. Particular interest is given to memes hypothesis of Richard Dawkins and Marshall McLuhan's theory on the evolution of media. Thesis has a main goal to verify hypothesis that via memes - replicated in various artistic techniques - has evolved completely new form of reality in a symbolic level which is about to influence and determine human lifes throughout the planet Earth.