Vliv metody simulace v konstruktivistické výuce cizích jazyků na komunikační ostýchavost studentů vysokých škol nefilologického zaměření
Simulation method in constructivist foreign language non-specialist university instruction and its impact on students' communication apprehension
dissertation thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/23991Identifiers
Study Information System: 75033
CU Caralogue: 990011182420106986
Collections
- Kvalifikační práce [23980]
Author
Advisor
Referee
Píšová, Michaela
Kasíková, Hana
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
15. 6. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Předložená disertační práce se zabývá zmapováním modernizačních trendů v oblasti výuky cizích jazyků, přičemž zvláštní pozornost je věnována konstruktivistickému přístupu a metodě simulaci a jejímu užití ve výuce cizích jazyků na vysokých školách. Zkoumána je především problematika vlivu preference metody simulace u studentů vysokých škol na percepci jejich komunikační ostýchavosti. Výsledky výzkumného šetření v této práci odhalily, jednak že preference metody simulace je ovlivňována úrovní vybraných vnitřních charakteristik studentů (jejich motivací, úrovní jejich jazykové kompetence) a dále, že současně tato preference metody simulace souvisí i se subjektivně vnímanou úrovní komunikační ostýchavosti studentů.
This dissertation deals with mapping modern trends in the field of foreign language instruction and special attention is paid both to constructivist approach, simulation method and its application in university foreign language instruction. Its research is focused predominantly on mapping the university students' preference for the simulation method and the impact of this preference on their communication apprehension. Outcomes of the research revealed both that the students'preference for the simulation method is influenced by students' selected internal characteristics (ie. their motivation and foreign language competence) and that the preference corresponds with their subjective perception of the communication apprehension.