Limits to Global Tax Cooperation: Unsuccessful Negotiations in the United Nations
Hranice globální daňové spolupráce: Neúspěšná vyjednávání na půdě OSN
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/2249Identifiers
Study Information System: 166809
Collections
- Kvalifikační práce [18180]
Author
Advisor
Referee
Karlas, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
International Relations
Department
Department of International Relations
Date of defense
9. 2. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
BEPS, Cíle udržitelného rozvoje, Daně, Eroze daňové základny a přesouvání zisků, Mezinárodní organizace, Nezákonné finanční toky, Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj, Organizace spojených národů, UdržitelnostKeywords (English)
Base Erosion and Profit Shifting, BEPS, Illicit Financial Flows, International Organisations, Organisation for Economic Cooperation and Development, Sustainability, Sustainable Development Goals, Taxes, United NationsTato diplomová práce si klade v souvislosti s přijetím Agendy 2030 (Cílů udržitelného rozvoje), a tím vyzdvižení role mobilizace domácích zdrojů v kontextu rozvoje, dva cíle. Prvním cílem je popis a rozbor současného daňového systému, který je často nejen z pohledu rozvojových zemí označovaný za nedostatečně přizpůsobený globální ekonomice 21. století. Druhým cílem je zodpovězení výzkumné otázky, jejímž předmětem je snaha o zjištění důvodů zemí k hlasování proti vzniku mezivládního daňového orgánu pod záštitou OSN. Tedy potenciálně jediného tělesa umožňujícího reformu současného systému a především zajišťující plnoprávnou účast všech zemí, jež jsou členy OSN, při vyjednávání globálních daňových pravidel. Práce vychází z předpokladů teorie funkčního režimu a teorií zaměřujících se na neorealistické a liberální chápání problematiky. Na základě dat získaných z rozhovorů s delegáty reprezentující klíčové země v OSN pak lze usoudit, že byť je mechanismus OECD považován za efektivnější, tento stav je možný jen na základě takové distribuce moci, která z rozhodovacích procesů o podobě globálního daňového systému vylučuje více než sto rozvojových zemí. Z analýzy také vyplynulo, že současný mechanismus OECD se nezaměřuje na legislativní skuliny umožňující nezákonné finanční toky z rozvojových zemí, a tudíž...
In view of the adopted SDGs in 2015 and their focus on domestic resource mobilisation, this diploma thesis attempts to fulfil two main objectives. First, it aims to describe and analyse the current tax system often labelled not only by developing states as unfit for the 21st century's globalized economy. Second, it tries to provide deeper understanding of reasons that lead certain countries not to support the creation of a UN Tax Body, the only platform where all countries could participate in the negotiating of tax harmonization on an equal footing. Three hypotheses based on a neorealist, liberal and functional regime theory are put forward. Using data obtained from interviews conducted with delegates at the UN, it can be concluded that the organisational infrastructure is the power reflection. While the OECD BEPS mechanism is recognised by many as efficient and sufficient, this is possible due to the enabling power relations that exclude more than hundred developing countries from the negotiation of international tax rules. It can thus be concluded that the current OECD mechanism does not address existing policy loopholes that cause losses to developing countries. To match the SDGs' rhetoric with reality, policy-makers should create a more inclusive and universally agreed on standard-setting...