Pojetí, druhy a způsoby zadávání veřejných zakázek
The concept, types and modes of awarding public procurement contract
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/22403Identifiers
Study Information System: 67024
Collections
- Kvalifikační práce [14150]
Author
Advisor
Referee
Horáček, Vít
Faculty / Institute
Faculty of Law
Discipline
Law
Department
Department of Business Law
Date of defense
23. 9. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Právnická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
8. ZÁV R Ve své práci jsem se zabýval pojetím ve ejných zakázek, jejich druhy a zp soby jejich zadávání. Vycházel jsem p itom z odborné literatury, judikatury i textu právních p edpis vnitrostátního a komunitárního práva. Na základ provedené analýzy jsem dosp l k následujícím záv r m: Právní úprava zadávání ve ejných zakázek stojí na pomezí více právních odv tví. Jedná se zejména o právo obchodní, správní a finan ní. Samotný proces zadávání ve ejných zakázek je navzdory ve ejnoprávní povaze zadavatel soukromoprávním vztahem. Jedná se o relativní obchodní závazkový vztah. Zadávání ve ejných zakázek se tedy v žádném p ípad nem že ídit (ani podp rn ) správním ádem. Zadávání ve ejných zakázek je p edkontrakta ním procesem, který musí p ed uzav ením smlouvy dodržet každý subjekt, o n mž tak stanoví zákon. Naproti tomu dohled nad ve ejnými zakázkami, který provádí Ú ad, je správním ízením. P i realizaci ve ejných zakázek dochází k vynakládání ve ejných prost edk . Proto lze na danou problematiku nahlížet rovn ž optikou práva správního a finan ního. Krom toho lze uvažovat o právu ve ejných zakázek jako o samostatném právním odv tví. Jako velmi sporná se jeví otázka, jakou povahu mají smlouvy uzavírané mezi dodavateli za ú elem sdružování nebo centrálního zadávání. Ve své práci jsem došel k záv ru, že se nejedná o...
11. SUMMARY Public procurement contracting in the Czech Republic is carried out according to the Act on public procurement. Contracting authorities of public procurements are entities of public law (state, region, municipality or another legal person of public law) as well as private persons if they order contracts paid by a public contracting authority at least by one half (that means subsidised contracting authorities) or carry out the so-called relevant activity (that means sector contracting authorities). The Act on public procurement regulates the actual contracting as well as supervision above contracting. Contracting is one of six types of contracting process. It is about a pre-contracting process that must be kept before entering into a contract by each entity, which is a contracting authority of public procurement. Supervision above contracting is done by the Office for the Protection of Competition. We divide public procurements according to the subject of fulfilment and also according to the expected value. If it is according to the subject of fulfilment, these are public procurements above the limit, under the limit and small scope ones. If it is according to the expected value, these are public procurements for services, supplies and construction works. Public procurements are paid from public...