Result/inference discourse connectives in academic texts
Rezultativní diskurzní konektory v odborném textu
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/2237Identifiers
Study Information System: 166699
Collections
- Kvalifikační práce [23774]
Author
Advisor
Referee
Brůhová, Gabriela
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
English Language and Linguistics
Department
Department of the English Language and ELT Methodology
Date of defense
1. 2. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
rezultativní konektory, frekvence, postavení, dosah, odborný styl, pokročilí studenti angličtiny jako cizího jazykaKeywords (English)
result, inference connectives, frequency, position, scope, academic writing, advanced EFL learnersDiplomová práce porovnává užívání rezultativních diskurzních konektorů ve dvou korpusech sestavených autorem - v korpusu vytvořeném z 43 literárních esejí českých vysokoškolských studentů oboru Anglistika-amerikanistika a v korpusu sestaveném z 34 odborných článků psaných rodilými mluvčími. Hlavním cílem práce bylo zjistit, do jaké míry se studenti v používání rezultativních konektorů shodují s profesionálními autory, a to zejména s ohledem na frekvenci, postavení ve větě a dosah konektorů. Práce ukázala, že studenti rezultativní konektory celkově výrazně nadužívají a zároveň objevila případy nadměrného i nedostatečného užívání jednotlivých konektorů. Dále bylo zjištěno, že jak studenti, tak profesionální autoři obecně dávají přednost počátečnímu postavení rezultativních konektorů ve větě, ale studenti častěji užívají konektory s užším dosahem.
The present thesis compares the use of result/inference discourse connectives in two corpora compiled by the author. The student corpus consists of 43 literary essays by Czech university students of English and American studies and the reference corpus contains 34 journal articles written by native expert writers. The main objective of the thesis was to determine to what extent students resemble professional writers in their use of result/inference connectives with respect to the frequency, position and scope of the connectives. The thesis revealed a strong overall overuse of result/inference connectives by students as well as overuse and underuse of individual connectives. It was also found that both types of writers generally prefer initial to non-initial placement of result/inference connectives; however, students more frequently use the connectives with the immediate scope.