Dramatická a hudební improvizace jako prostředek v rozvoji osobnosti dítěte na 1.stupni ZŠ
Dramatic and Musical Improvisation as a Means to Develop the Child's Personality to Primary Schools
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/22223Identifikátory
SIS: 87789
Kolekce
- Kvalifikační práce [18094]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Váňová, Hana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra hudební výchovy
Datum obhajoby
27. 5. 2010
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Ve své diplomové práci se zabývám propojení dramatických a hudebních prvků na základě improvizace a tím, jaký mají vliv na rozvoj osobnosti dítěte na 1. stupni základní školy. V první kapitole teoretické části se věnuji dramatické výchově, vymezení pojmu, obsahu, cílům a principům dramatické výchovy. Ve druhé kapitole se věnuji hudební výchově, jejím cílům a hudebním činnostem (vokální, instrumentální, hudebně-pohybové a poslechové). V kapitole hudebně-dramatická výchova pojednávám o propojení těchto dvou výchov prostřednictvím improvizace, jako prostředku pro rozvoj osobnosti. V teoretické části také píši o komunikaci a vymezuji období mladšího školního věku dítěte. Praktická část je zaměřena na experimentální výzkum dvou skupin mladšího školního věku s různým hudebním zaměřením. Skládá se z charakteristiky skupin dětí, popisu průběhu experimentu, analýzy, porovnání práce skupin a závěrečného hodnocení. Předmětem výzkumu bylo propojení prvků dramatické a hudební výchovy se zaměřením na improvizaci v mimoškolní činnosti dětí mladšího školního věku. Cílem výzkumu bylo zjistit jak hudební a dramatická improvizace přispívají k rozvoji osobnosti žáka na 1. stupni ZŠ (tzn. posílení osobnosti dítěte, rozvoj sebepojetí a sociálních dovedností, rozvoj fantazie a představivosti, rozvoj hudebnosti v tvůrčím hudebně-...
In my diploma theses, I deal with links to the dramatic and musical elements based on improvisation and their influence on the development of a child's personality at the lower stage of primary school. In the first chapter of the theoretical part I deal with dramatic education, its definit ion, content, and its principles. In the second chapter, I am writ ing about a music, its objectives and activities (vocal, instrumental, musical-movement and listening). In the chapter called: "musical-drama" I deal with interconnection of the dramatic and musical elements through improvisation as a means of personality development. In the theoretical part I am writ ing about communication and I describe the period of a younger school-age child. The practical part focuses on experimental research of two younger school-aged groups with various musical focus. It consists of the characteristics of groups of children, description of the course of the experiment, analysis, comparison of work groups and the final evaluation. The subject of research was the link between elements of dramatic and musical education with the focus on improvisation in the after-school activities of younger school-aged children. The aim of the research was to determine how the musical and dramatic improvisation contribute to the development of a...