Show simple item record

Possibilities for the use of modern music in liturgy
dc.contributor.advisorMinářová Výborná, Terezie
dc.creatorJurák, Pavel
dc.date.accessioned2017-04-19T13:14:20Z
dc.date.available2017-04-19T13:14:20Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/21920
dc.description.abstractRESUMÉ Diplomová práce se zabývá možností uplatnění moderní hudby v liturgii. Úvodní část je věnována definicím základních pojmů souvisejících s posvátnou hudbou. Následující část pojednává o vývoji liturgické hudby od Poslední večeře Páně. Ukazuje, jak tato hudba byla ve své historii ovlivňována světskými prvky. Zároveň si všímá, jak církev proti vnikání těchto prvků do liturgie zasahuje. Třetí část práce blíže popisuje vlastnosti liturgické hudby a jak je tato hudba tradičně využívána při mši svaté a u ostatních liturgických útvarů. Patřičná pozornost je věnována pojmu participatio actuosa a jeho významu pro liturgický zpěv. Hlavní část práce se zaměřuje na možnosti uplatnění moderní hudby v liturgii. Jako vzor pro začleňování této hudby do liturgie je uvedena artificiální hudba Petra Ebena. Práce pak věnuje pozornost moderní nonartificiální hudbě a nastiňuje možnosti uplatnění této hudby při bohoslužbách. Také připomíná odpovědnost církevní hierarchie v oblasti hudebního vzdělání křesťanské mládeže. Tato práce moderní nonartificiální hudbu pro užití v liturgii neodmítá. Jen se snaží jí dát své místo. Moderní hudba k liturgii by měla vycházet z hudební tradice církve a uměleckými prostředky na ni navazovat. Jedině tak se pak může stát její součástí.cs_CZ
dc.description.abstractSurname and name of author: JURÁK Pavel Institution: Department of Pastoral Theology and Law Sciences, Catholic Theological Faculty, Charles University in Prague Title: Possibilities of application of modern music in liturgy Supervisor: Mgr. Bc. Terezie Minářová Výborná Number of pages: 82 Number of bibliographical sources: 67 Keywords: sacred music, liturgy, modern music, active participation, Christian youth This diploma thesis deals with the possibilities of application of modern music in liturgy. The introductory part is dedicated to definitions of the basic terms connected with the sacred music. The next part gives the information on history of liturgical music from the Last Supper. It shows how this music was in its history influenced by the profane elements. It concentrates on interventions of the Church aimed against their penetration in liturgy. The third part of the theses describes in detail attributes of the liturgical music and how this music has been traditionally utilized during the Holy Mass and other liturgical configurations. The attention is also dedicated to term participatio actuosa and ot its importance to the liturgical singing. The main part of the thesis is focused on the possibilities of application of modern music in liturgy. As a model for the incorporation of this...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Katolická teologická fakultacs_CZ
dc.titleMožnosti uplatnění moderní hudby v liturgiics_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2010
dcterms.dateAccepted2010-06-11
dc.description.departmentDepartment of Pastoral Theology and Law Sciencesen_US
dc.description.departmentKatedra pastorálních oborů a právních vědcs_CZ
dc.description.facultyCatholic Theological Facultyen_US
dc.description.facultyKatolická teologická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId61892
dc.title.translatedPossibilities for the use of modern music in liturgyen_US
dc.contributor.refereeEliáš, Vojtěch
dc.identifier.aleph001373288
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineKatolická teologiecs_CZ
thesis.degree.disciplineCatholic Theologyen_US
thesis.degree.programTeologiecs_CZ
thesis.degree.programTheologyen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csKatolická teologická fakultacs_CZ
uk.taxonomy.organization-enCatholic Theological Facultyen_US
uk.faculty-name.csKatolická teologická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enCatholic Theological Facultyen_US
uk.faculty-abbr.csKTFcs_CZ
uk.degree-discipline.csKatolická teologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enCatholic Theologyen_US
uk.degree-program.csTeologiecs_CZ
uk.degree-program.enTheologyen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csRESUMÉ Diplomová práce se zabývá možností uplatnění moderní hudby v liturgii. Úvodní část je věnována definicím základních pojmů souvisejících s posvátnou hudbou. Následující část pojednává o vývoji liturgické hudby od Poslední večeře Páně. Ukazuje, jak tato hudba byla ve své historii ovlivňována světskými prvky. Zároveň si všímá, jak církev proti vnikání těchto prvků do liturgie zasahuje. Třetí část práce blíže popisuje vlastnosti liturgické hudby a jak je tato hudba tradičně využívána při mši svaté a u ostatních liturgických útvarů. Patřičná pozornost je věnována pojmu participatio actuosa a jeho významu pro liturgický zpěv. Hlavní část práce se zaměřuje na možnosti uplatnění moderní hudby v liturgii. Jako vzor pro začleňování této hudby do liturgie je uvedena artificiální hudba Petra Ebena. Práce pak věnuje pozornost moderní nonartificiální hudbě a nastiňuje možnosti uplatnění této hudby při bohoslužbách. Také připomíná odpovědnost církevní hierarchie v oblasti hudebního vzdělání křesťanské mládeže. Tato práce moderní nonartificiální hudbu pro užití v liturgii neodmítá. Jen se snaží jí dát své místo. Moderní hudba k liturgii by měla vycházet z hudební tradice církve a uměleckými prostředky na ni navazovat. Jedině tak se pak může stát její součástí.cs_CZ
uk.abstract.enSurname and name of author: JURÁK Pavel Institution: Department of Pastoral Theology and Law Sciences, Catholic Theological Faculty, Charles University in Prague Title: Possibilities of application of modern music in liturgy Supervisor: Mgr. Bc. Terezie Minářová Výborná Number of pages: 82 Number of bibliographical sources: 67 Keywords: sacred music, liturgy, modern music, active participation, Christian youth This diploma thesis deals with the possibilities of application of modern music in liturgy. The introductory part is dedicated to definitions of the basic terms connected with the sacred music. The next part gives the information on history of liturgical music from the Last Supper. It shows how this music was in its history influenced by the profane elements. It concentrates on interventions of the Church aimed against their penetration in liturgy. The third part of the theses describes in detail attributes of the liturgical music and how this music has been traditionally utilized during the Holy Mass and other liturgical configurations. The attention is also dedicated to term participatio actuosa and ot its importance to the liturgical singing. The main part of the thesis is focused on the possibilities of application of modern music in liturgy. As a model for the incorporation of this...en_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Katolická teologická fakulta, Katedra pastorálních oborů a právních vědcs_CZ
dc.identifier.lisID990013732880106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV