Vnímání mouřenínů v alžbětinské Anglii
Perception of Moors in Elizabethan England
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/2186Identifikátory
SIS: 154182
Kolekce
- Kvalifikační práce [23802]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Křížová, Markéta
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Historie
Katedra / ústav / klinika
Ústav světových dějin
Datum obhajoby
6. 2. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Alžbětinská Anglie, 16. století, mouřeníni, menšiny, stereotypy, Alžběta I, cestopisy, tmavá barva kůže, vyhoštění černochůKlíčová slova (anglicky)
Elizabethan England, 16th century, Moors, minorities, stereotypes, Elizabeth I, books of travels, dark skin colour, expulsion of BlackamoorsText předložené práce se věnuje vnímání afrického obyvatelstva v alžbětinské Anglii. Práce se pokouší osvětlit společenský kontext, v jehož rámci se obraz Afričana, člověka s tmavou pletí, jako specifického Jiného vyvíjel. Práce si klade následující hlavní otázky: jaké významné celospolečenské fenomény měly zásadní vliv na formování a transformaci obrazu Jiného a v jaký výsledný obraz výše uvedené vlivy vyústily; zda a jak se tyto faktory projevily v prezentaci prostřednictvím lidové kultury. Pramennou základnu analýzy tvoří především cestopisná tvorba a dramatická produkce daného období. Klíčová slova: Alžběta I.; mouřeníni; černoši; cestopisy; George Best; Richard Hakluyt; alžbětinské drama; Othello; Kupec benátský; Bitva o Alcazar; Nadvláda chtíče; Titus Andronicus; Maroko; Berbérie
The thesis focuses on the perception of African population in Elizabethan England. It attempts to clarify the social context and environment in which the image of an African - a dark-skinned individual - emerged and developed. The main questions the thesis aspires to answer are as follows: what social phenomena had crucial impact on the formation and transformation of the image of the Other, and what form did the image resulting from these took upon; if and how were these factors reflected in the popular culture. The main sources for the analysis are primarily travel literature and theatre production of the Elizabethan period. Key words: Elizabeth I; Moors; Negroes; travel literature; George Best; Richard Hakluyt; Elizabethan drama; Othello; The Merchant of Venice; Battle of Alcazar; Lust's Dominion; Titus Andronicus; Morocco; Berbery