Použití vzorů při hře Go
Applications of Patterns in Game Go
bachelor thesis (NOT DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/21850Identifiers
Study Information System: 136043
Collections
- Kvalifikační práce [10928]
Author
Advisor
Referee
Majerech, Vladan
Faculty / Institute
Faculty of Mathematics and Physics
Discipline
Programming
Department
Department of Theoretical Computer Science and Mathematical Logic
Date of defense
14. 9. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaLanguage
Czech
Grade
Fail
V této práci implementujeme řešič taktických cílů pro hru Go (např. zajmutí kamenů, spojení skupin). Tento řešiš je založen na rozpoznávání tvarů kamenů na desce a výběrů tahů podle předdefi novaných vzorů. Hlavní částí práce je analýza a návrh vhodné reprezentace vzorů pro zachycení typických situací a jejich řešení za útočníka i obránce. Uživatelské rozhraní programu umožňuje spouštění řešiče včetně možnosti zadávání druhu taktického cíle, vytváření nových vzorů a editaci celé databáze uložených vzorů. Součástí je i připravená databáze vzorů.
This work implements a solver for tactical goals in the game of Go (for example capturing stones, connecting groups). The solver is based on recognizing the shapes of stones on the desk and choosing the moves from prede ned patterns and the follow-up moves. The main part of this work features analysis and proposal of convenient representation of patterns which follow typical situations in the game and their solving considering both the attacker and the defender. User interface of the program allows execution of the solver including selection of the type of the tactical goal, creating new patterns and editing the whole database of patterns. The work also contains a precreated pattern database.