Sociálně pedagogické aspekty práce s oběťmi domácího násilí
Social and pedagic aspect of work with tolls of home violence
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/21344Identifikátory
SIS: 82254
Kolekce
- Kvalifikační práce [23212]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Poláčková, Věra
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Sociální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
27. 1. 2010
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Ve své diplomové práci se zabývám problematikou domácího násilí, kterou jsem se snažila zkoumat zejména z hlediska působení na děti. V teoretické části vysvětluji samotný pojem domácí násilí, následuje vymezení rozpoznávacích znaků domácího násilí, jeho formy a výskyt ve společnosti. Neméně prostoru je věnováno také mýtům o domácím násilí, které se mezi lidmi vyskytují a ovlivňují tak sociální i pedagogickou práci s oběťmi, pachatelem a dětmi. Zmiňuji osobnost oběti i pachatele a zaměřuji se na sociálně psychologickou rovinu vnímání domácího násilí. Další kapitolu věnuji pedagogickým aspektům této problematiky. Stručně jsem nastínila legislativu, která se týká domácího násilí, a také vymezila možnosti pomoci státních a nestátních institucí s důrazem na jejich specifika. V části praktické jsem ve třech rodinách, prostřednictvím případových studií, zjišťovala vývoj rodinných vztahů. Sledovala jsem souvislosti mezi intervencí zaměřenou na odbourání fenoménu domácího násilí a jejími výsledky. Cílem bylo zjistit, jak v jednotlivých rodinách výskyt násilí ovlivňoval život dětí a jaké z toho plynou optimální postupy práce, které by negativní dopady eliminovaly.
In my dissertation I am focusing on home violence issue which I tried to explore especially from incidence on children perspective. In the theoretical part I am explaining conception of home violence itself then it is followed by defining cognitive characteristics of home violence and its forms and appearance in the society. Another part is devoted to the myth about domestic violence that occurs between people and affects the social and pedagogical work with victims, offenders and of course the children themselves. I am also mentioning the personality of victim and personality of offender and I am focusing on social - psychological level of perception of home violence. Another chapter is consecrating to pedagogical aspects to this issue. I am also shortly outlining legislative referring to home violence and I am defining possibilities of governmental and nongovernmental institution to help with emphasis on their specifics. In the practical part I was researching development of family relationships in 3 families trough the case studies. I observed a connection between intervention focused on decomposition of home violence phenomenon and its results. The objective was to find out how the home violence in families influenced children and which were the optimal work methods which would eliminate the negative...