Zobrazit minimální záznam

Celakovice education and rebellions activity of teachers during Nazism occupation
dc.contributor.advisorVáňová, Růžena
dc.creatorŠturma, František
dc.date.accessioned2017-04-19T10:13:26Z
dc.date.available2017-04-19T10:13:26Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/21341
dc.description.abstractTato práce se zabývá problematikou českého školství v období nacistické okupace. Na konkrétních příkladech obecné a měšťanské školy v Čelákovicích jsou přiblíženy základní rysy především našeho národního školství v tomto tragickém období, které podle charakteru působení nacistů na školskou oblast členíme na několik etap. Přitom za úvodní časový úsek považujeme již období tzv. druhé republiky, které v mnohém předznamenává následující léta existence Protektorátu Čechy a Morava. Zde pak sledujeme, jak se až do konce druhé světové války čelákovické školy proměňovaly pod stále se zvyšujícím tlakem německé okupační moci, jak postupem času docházelo k degradaci nejen každodenní školní práce, ale i postavení českých učitelů. Pozornost je také věnována neúspěšnému pokusu o založení městské hudební školy, která se měla stát významným kulturním centrem Čelákovic. Závěrečná část práce se zaměřuje na odbojovou činnost učitelů, kteří byli zároveň hlavními představiteli místní odbojové organizace. Jedná se zejména o Jaroslava Kruckého, jedné z obětí nacistického režimu, a Václava Grafnettera, který se jako vedoucí zdejšího odboje postavil v květnu 1945 do čela lidového povstání v Čelákovicích.cs_CZ
dc.description.abstractThis work deals with problems of Czcech educational system in the period of nazi occupation. Based on concrete examples of national school in Celakovice, primarily basic attributes of our national education in this tragic period are approached. These attributes are divided into severa I phases aceording to the way of nazi intluence on the education area. As an initial time limit we consider already the period of so called the "second republic", which in many aspects ushers in following years of Czech and Moravia Protectorate. We can follow up there how Celakovice schools were changing until the end of the Second World War under the increasing pressure of German occupational power. In the process of time we can also see the downgrade of not only everyday school work but also of the Czech teachers position. The attention is also given over to unsuccessful attempt to establish municipal school of music, which was supposed to become a significant culture centre of Celakovice. Final part of this work is describing revolt activities of teachers who were at the same time the main representatives of the local rebellion organization. It is mainly about Jaroslav Krucky, one of nazi regim victim, and Vaclav Grafnetter, who as a leader of local revolt led popular uprising in Celakovice in May 1945.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleČelákovické školství a odbojová činnost učitelů za nacistické okupacecs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2010
dcterms.dateAccepted2010-05-26
dc.description.departmentDepartment of Educationen_US
dc.description.departmentKatedra pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId87229
dc.title.translatedCelakovice education and rebellions activity of teachers during Nazism occupationen_US
dc.contributor.refereeValenta, Josef
dc.identifier.aleph001406617
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePedagogikacs_CZ
thesis.degree.disciplineEducationen_US
thesis.degree.programPedagogikacs_CZ
thesis.degree.programEducationen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra pedagogikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Educationen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enEducationen_US
uk.degree-program.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enEducationen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato práce se zabývá problematikou českého školství v období nacistické okupace. Na konkrétních příkladech obecné a měšťanské školy v Čelákovicích jsou přiblíženy základní rysy především našeho národního školství v tomto tragickém období, které podle charakteru působení nacistů na školskou oblast členíme na několik etap. Přitom za úvodní časový úsek považujeme již období tzv. druhé republiky, které v mnohém předznamenává následující léta existence Protektorátu Čechy a Morava. Zde pak sledujeme, jak se až do konce druhé světové války čelákovické školy proměňovaly pod stále se zvyšujícím tlakem německé okupační moci, jak postupem času docházelo k degradaci nejen každodenní školní práce, ale i postavení českých učitelů. Pozornost je také věnována neúspěšnému pokusu o založení městské hudební školy, která se měla stát významným kulturním centrem Čelákovic. Závěrečná část práce se zaměřuje na odbojovou činnost učitelů, kteří byli zároveň hlavními představiteli místní odbojové organizace. Jedná se zejména o Jaroslava Kruckého, jedné z obětí nacistického režimu, a Václava Grafnettera, který se jako vedoucí zdejšího odboje postavil v květnu 1945 do čela lidového povstání v Čelákovicích.cs_CZ
uk.abstract.enThis work deals with problems of Czcech educational system in the period of nazi occupation. Based on concrete examples of national school in Celakovice, primarily basic attributes of our national education in this tragic period are approached. These attributes are divided into severa I phases aceording to the way of nazi intluence on the education area. As an initial time limit we consider already the period of so called the "second republic", which in many aspects ushers in following years of Czech and Moravia Protectorate. We can follow up there how Celakovice schools were changing until the end of the Second World War under the increasing pressure of German occupational power. In the process of time we can also see the downgrade of not only everyday school work but also of the Czech teachers position. The attention is also given over to unsuccessful attempt to establish municipal school of music, which was supposed to become a significant culture centre of Celakovice. Final part of this work is describing revolt activities of teachers who were at the same time the main representatives of the local rebellion organization. It is mainly about Jaroslav Krucky, one of nazi regim victim, and Vaclav Grafnetter, who as a leader of local revolt led popular uprising in Celakovice in May 1945.en_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra pedagogikycs_CZ
dc.identifier.lisID990014066170106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV