Čelákovické školství a odbojová činnost učitelů za nacistické okupace
Celakovice education and rebellions activity of teachers during Nazism occupation
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/21341Identifiers
Study Information System: 87229
Collections
- Kvalifikační práce [23976]
Author
Advisor
Referee
Valenta, Josef
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
26. 5. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Tato práce se zabývá problematikou českého školství v období nacistické okupace. Na konkrétních příkladech obecné a měšťanské školy v Čelákovicích jsou přiblíženy základní rysy především našeho národního školství v tomto tragickém období, které podle charakteru působení nacistů na školskou oblast členíme na několik etap. Přitom za úvodní časový úsek považujeme již období tzv. druhé republiky, které v mnohém předznamenává následující léta existence Protektorátu Čechy a Morava. Zde pak sledujeme, jak se až do konce druhé světové války čelákovické školy proměňovaly pod stále se zvyšujícím tlakem německé okupační moci, jak postupem času docházelo k degradaci nejen každodenní školní práce, ale i postavení českých učitelů. Pozornost je také věnována neúspěšnému pokusu o založení městské hudební školy, která se měla stát významným kulturním centrem Čelákovic. Závěrečná část práce se zaměřuje na odbojovou činnost učitelů, kteří byli zároveň hlavními představiteli místní odbojové organizace. Jedná se zejména o Jaroslava Kruckého, jedné z obětí nacistického režimu, a Václava Grafnettera, který se jako vedoucí zdejšího odboje postavil v květnu 1945 do čela lidového povstání v Čelákovicích.
This work deals with problems of Czcech educational system in the period of nazi occupation. Based on concrete examples of national school in Celakovice, primarily basic attributes of our national education in this tragic period are approached. These attributes are divided into severa I phases aceording to the way of nazi intluence on the education area. As an initial time limit we consider already the period of so called the "second republic", which in many aspects ushers in following years of Czech and Moravia Protectorate. We can follow up there how Celakovice schools were changing until the end of the Second World War under the increasing pressure of German occupational power. In the process of time we can also see the downgrade of not only everyday school work but also of the Czech teachers position. The attention is also given over to unsuccessful attempt to establish municipal school of music, which was supposed to become a significant culture centre of Celakovice. Final part of this work is describing revolt activities of teachers who were at the same time the main representatives of the local rebellion organization. It is mainly about Jaroslav Krucky, one of nazi regim victim, and Vaclav Grafnetter, who as a leader of local revolt led popular uprising in Celakovice in May 1945.