Durgāpūjā in Calcutta: the poetics and politics of a ritual
Durgápúdžá v Kalkatě: politické a poetické aspekty rituálu
dissertation thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/21158Identifiers
Study Information System: 24623
Collections
- Kvalifikační práce [23420]
Author
Advisor
Referee
Vrhel, František
Zbavitel, Dušan
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
History and Culture of Asian and African Countries
Department
Institute of South and Central Asia
Date of defense
26. 5. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
English
Grade
Pass
Tato disertace se zabývá politickými a poetickými aspekty výroč ních oslav svátku bohyně Durgy v indické Kalkatě . Ač koliv není etnografickým popisem událostí, je založ ená z vě tš í č ásti na terénním výzkumu. V první kapitole reflektuji proces své č ásteč né enkulturace v terénu, zamýš lím se nad způ soby jimiž jsem do kulturní prostř edí Bengálska postupně pronikal, jakož i nad obecným problémem porozumě ní Jinému. Druhá kapitola je vě nována antropologickému pojetí rituálu. Shrnuje ně která témata, která jsou na poli antropologie rituálu relevantní se zvláš tním zř etelem k prostř edí Již ní Asie a nakonec krátce nastiň uje klíč ové koncepty Alfreda Gella, jako je sekundární jednání (secondary agency), technologie okouzlení (technology of enchantment) nebo rozš íř ená mysl (extended mind) se zamě ř ením na způ soby ‚ ož ivování' zpodobení bož stev. Tř etí kapitola je krátkým úvodem do tradice uctívání bohyní v Bengálsku se zamě ř ením na mytologický text Déví-máhátmja a bengálské př evedení eposu Rámájana, jehož autor do vyprávě ní Durgápúdž u zař adil. Č tvrtou kapitolou se vracím ke svému prvnímu terénnímu výzkumu Durgápúdž i v ř íjnu 2001 a s pomocí konceptu " omezené" a " rozš íř ené" rituální techniky Marca Augého odhaluji, jak se Durgápúdž á jako rozš íř ená rituální technika protínala s...
This thesis deals with poetics and politics of the annual worship of goddess Durga in Calcutta, India, and though it is not an ethnography as a genre, it is largely based on fieldwork. In the first chapter of this thesis I reflect on the process of my partial enculturation in Bengal, on the process of understanding that cultural milieu as well as on the nature of understanding the Other in general. The second chapter deals with the concept of ritual. It summarises current state of discussion in the field and finally outlines Alfred Gell' s concepts of secondary agency, technology of enchantment, distributed personhood and extended mind in order to examine the external and internal strategies of animation of images of deities. The third chapter is a short introduction into the goddess worship tradition in India with focus on mythological narratives of Devi -Ma ha tmya and portrayal of Durga pu ja in Bengali rendition of Ra ma ya a. The fourth chapter reverts to my first fieldwork on Durga pu ja and interprets the intersection of Durga pu ja and the " war on terror" with Marc Agué' s concept of extended ritual technique. The fifth chapter is an elaborate survey of plant symbolism in Durga pu ja with plenty of comparative material. Its aim is to explore the ritual symbols within the Durga pu ja complex at the...