Show simple item record

Durgápúdžá v Kalkatě: politické a poetické aspekty rituálu
dc.contributor.advisorPreinhaelterová, Hana
dc.creatorHříbek, Martin
dc.date.accessioned2018-10-29T19:33:40Z
dc.date.available2018-10-29T19:33:40Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/21158
dc.description.abstractTato disertace se zabývá politickými a poetickými aspekty výroč ních oslav svátku bohyně Durgy v indické Kalkatě . Ač koliv není etnografickým popisem událostí, je založ ená z vě tš í č ásti na terénním výzkumu. V první kapitole reflektuji proces své č ásteč né enkulturace v terénu, zamýš lím se nad způ soby jimiž jsem do kulturní prostř edí Bengálska postupně pronikal, jakož i nad obecným problémem porozumě ní Jinému. Druhá kapitola je vě nována antropologickému pojetí rituálu. Shrnuje ně která témata, která jsou na poli antropologie rituálu relevantní se zvláš tním zř etelem k prostř edí Již ní Asie a nakonec krátce nastiň uje klíč ové koncepty Alfreda Gella, jako je sekundární jednání (secondary agency), technologie okouzlení (technology of enchantment) nebo rozš íř ená mysl (extended mind) se zamě ř ením na způ soby ‚ ož ivování' zpodobení bož stev. Tř etí kapitola je krátkým úvodem do tradice uctívání bohyní v Bengálsku se zamě ř ením na mytologický text Déví-máhátmja a bengálské př evedení eposu Rámájana, jehož autor do vyprávě ní Durgápúdž u zař adil. Č tvrtou kapitolou se vracím ke svému prvnímu terénnímu výzkumu Durgápúdž i v ř íjnu 2001 a s pomocí konceptu " omezené" a " rozš íř ené" rituální techniky Marca Augého odhaluji, jak se Durgápúdž á jako rozš íř ená rituální technika protínala s...cs_CZ
dc.description.abstractThis thesis deals with poetics and politics of the annual worship of goddess Durga in Calcutta, India, and though it is not an ethnography as a genre, it is largely based on fieldwork. In the first chapter of this thesis I reflect on the process of my partial enculturation in Bengal, on the process of understanding that cultural milieu as well as on the nature of understanding the Other in general. The second chapter deals with the concept of ritual. It summarises current state of discussion in the field and finally outlines Alfred Gell' s concepts of secondary agency, technology of enchantment, distributed personhood and extended mind in order to examine the external and internal strategies of animation of images of deities. The third chapter is a short introduction into the goddess worship tradition in India with focus on mythological narratives of Devi -Ma ha tmya and portrayal of Durga pu ja in Bengali rendition of Ra ma ya a. The fourth chapter reverts to my first fieldwork on Durga pu ja and interprets the intersection of Durga pu ja and the " war on terror" with Marc Agué' s concept of extended ritual technique. The fifth chapter is an elaborate survey of plant symbolism in Durga pu ja with plenty of comparative material. Its aim is to explore the ritual symbols within the Durga pu ja complex at the...en_US
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleDurgāpūjā in Calcutta: the poetics and politics of a ritualen_US
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2009
dcterms.dateAccepted2009-05-26
dc.description.departmentInstitute of South and Central Asiaen_US
dc.description.departmentÚstav jižní a centrální Asiecs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId24623
dc.title.translatedDurgápúdžá v Kalkatě: politické a poetické aspekty rituálucs_CZ
dc.contributor.refereeVrhel, František
dc.contributor.refereeZbavitel, Dušan
dc.identifier.aleph001224597
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineHistory and Culture of Asian and African Countriesen_US
thesis.degree.disciplineDějiny a kultury zemí Asie a Afrikycs_CZ
thesis.degree.programHistoryen_US
thesis.degree.programHistorické vědycs_CZ
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav jižní a centrální Asiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of South and Central Asiaen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDějiny a kultury zemí Asie a Afrikycs_CZ
uk.degree-discipline.enHistory and Culture of Asian and African Countriesen_US
uk.degree-program.csHistorické vědycs_CZ
uk.degree-program.enHistoryen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csTato disertace se zabývá politickými a poetickými aspekty výroč ních oslav svátku bohyně Durgy v indické Kalkatě . Ač koliv není etnografickým popisem událostí, je založ ená z vě tš í č ásti na terénním výzkumu. V první kapitole reflektuji proces své č ásteč né enkulturace v terénu, zamýš lím se nad způ soby jimiž jsem do kulturní prostř edí Bengálska postupně pronikal, jakož i nad obecným problémem porozumě ní Jinému. Druhá kapitola je vě nována antropologickému pojetí rituálu. Shrnuje ně která témata, která jsou na poli antropologie rituálu relevantní se zvláš tním zř etelem k prostř edí Již ní Asie a nakonec krátce nastiň uje klíč ové koncepty Alfreda Gella, jako je sekundární jednání (secondary agency), technologie okouzlení (technology of enchantment) nebo rozš íř ená mysl (extended mind) se zamě ř ením na způ soby ‚ ož ivování' zpodobení bož stev. Tř etí kapitola je krátkým úvodem do tradice uctívání bohyní v Bengálsku se zamě ř ením na mytologický text Déví-máhátmja a bengálské př evedení eposu Rámájana, jehož autor do vyprávě ní Durgápúdž u zař adil. Č tvrtou kapitolou se vracím ke svému prvnímu terénnímu výzkumu Durgápúdž i v ř íjnu 2001 a s pomocí konceptu " omezené" a " rozš íř ené" rituální techniky Marca Augého odhaluji, jak se Durgápúdž á jako rozš íř ená rituální technika protínala s...cs_CZ
uk.abstract.enThis thesis deals with poetics and politics of the annual worship of goddess Durga in Calcutta, India, and though it is not an ethnography as a genre, it is largely based on fieldwork. In the first chapter of this thesis I reflect on the process of my partial enculturation in Bengal, on the process of understanding that cultural milieu as well as on the nature of understanding the Other in general. The second chapter deals with the concept of ritual. It summarises current state of discussion in the field and finally outlines Alfred Gell' s concepts of secondary agency, technology of enchantment, distributed personhood and extended mind in order to examine the external and internal strategies of animation of images of deities. The third chapter is a short introduction into the goddess worship tradition in India with focus on mythological narratives of Devi -Ma ha tmya and portrayal of Durga pu ja in Bengali rendition of Ra ma ya a. The fourth chapter reverts to my first fieldwork on Durga pu ja and interprets the intersection of Durga pu ja and the " war on terror" with Marc Agué' s concept of extended ritual technique. The fifth chapter is an elaborate survey of plant symbolism in Durga pu ja with plenty of comparative material. Its aim is to explore the ritual symbols within the Durga pu ja complex at the...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav jižní a centrální Asiecs_CZ
thesis.grade.codeP
dc.identifier.lisID990012245970106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV